"Familjer i kris behöver hjälp"
Bris, region öst, efterlyser bättre stöd för barn i familjer som inte mår bra. - När familjer drabbas av en kris så krävs oftast inte så mycket hjälp till en början. Men görs inget i tid kan det bli ett jätteproblem, säger Malin Tolt, ombud på Bris, region öst, när hon på torsdagen presenterade årets Bris-vuxen-rapport, som fokuserar på psykisk ohälsa.
"Det finns idag ett glapp mellan BVC, som har hand om barn upp till sex år och socialtjänsten", säger brisombud Malin Tolt, som igår presenterade 2012 års Brisrapport för vuxna. Foto: Malin Perk
Foto: Malin Perk
Fakta Bris vuxentelefon - om barn Under år 2011 hade Bris vuxentelefon om barn 2 600 stödjande samtal med vuxna, vilken är en ökning från år 2010. Mammor står för de flesta samtalen, 48,8 procent var med en mamma. Pappor var näst vanligast kontaktare, de stod för 15,2 procent av samtalen, tätt följt av far- och morföräldrar, 12,6 procent.49 procent handlade om flickor, 48 procent av pojkar och i tre procent av samtalen framkom inte kön på barnet.De fem vanligaste kontaktområdena till Bris vuxentelefon 2011: Myndighetskontakter, Skilda föräldrar, Familjekonflikter, Boende och Problem i föräldrarollen. Källa: Bris
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!