Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fällor på vägen med det nya betalsystemet

Från och med idag gäller inte längre det gamla systemet för köp av sms-biljetter för buss och spårvagn. I resan dit har det funnits fällor på vägen. Inte minst på grund av ett missvisande mejl, som mobiloperatörerna skickat ut.

Dags att gå ombord, i det stora flertalet fall med periodkort. Och för dem blir det ingen skillnad.

Dags att gå ombord, i det stora flertalet fall med periodkort. Och för dem blir det ingen skillnad.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2013-02-01 06:02

Som bakgrund till detta nya hänvisas till EU-direktiv mot penningtvätt med mera. Hursomhelst bildade de fyra stora mobiloperatörerna - Telia, Telenor, Tre och Tele2 - i fjol ett bolag, som utvecklat den s k mobila plånboken WyWallet.

Idén var att ta över den snabbt växande marknaden för betalningar via mobilen, lanserat som framtidens betalsätt.

Men kritiken mot WyWallet blev omfattande, inte minst i sociala medier. I stället gjorde då Östgötatrafiken, tillsammans med åtta andra, en egen upphandling. Den togs hem av snabbt växande bolaget Mobill.

Måste registreras

För att kunna köpa sms-biljett måste man nu först registrera sig hos Mobill. Det kan göras via Östgötatrafikens hemsida. Man kan då välja mellan att betala via faktura, sannolikt till en extra avgift - eller via sitt kontokort, och då först lämna ut sitt kontonummer.

Man kan också snabbregistrera sig via mobilen. Då blir det faktura som gäller.

Nu till "fällan"; ett sms som gjort för att missförstås. Undertecknad, som har sitt abonnemang hos Tre och via sms inte köpt något annat än spårvagnsbiljetter, fick - liksom otaliga andra - den 25 januari ett sms från operatören.

Där konstaterade man, att den 31 januari stängs vår mobila betaltjänst för att i stället skötas av WyWallet. "För att godkänna WyWallets villkor och precis som tidigare fortsätta att betala sms-köp... med din mobilfaktura ... svara JA på detta sms" - kunde man där läsa. Lätt som en plätt...

Handlade om annat

Vad kunde man då annat tro än att det handlade om fortsatta köp av sms-biljetter hos Östgötatrafiken? Men det gör det alltså inte. Man blir bara kund hos WyWallet. Och där köper man inga sms-biljetter.

Östgötatrafikens kommunikationschef Sylvia Rydström konstaterar, att WyWallet inte ens deltog i upphandlingen där Östgötatrafiken ingick.

Varför har klargjorts av DN-krönikören m m Emanuel Karlsten. WyWallets själva affärsidé var att använda uppgifterna om kunden för nischad direktreklam till mobilen. När villkoren i upphandlingen satte stopp för detta tappade WyWallet intresset.

Att tänka på

Även www.smsreg.me, där Östgötatrafikens passagerare kan registrera sig, kan dock ge ett och annat att tänka på. Enligt Karlsten kommer man där att ta kreditupplysningar på dem, som vill registrera sig. Folk med betalningsanmärkningar kommer kanske inte att kunna köpa sms-biljett.

Numret för sms-biljetten blir nu ett annat. Det beror på att upphandlingen vanns av en annan leverantör än den tidigare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om