Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fackförbund rasar mot guldchaufförer

Ett nytt poängsystem ska få taxiförarna på Taxibil i Östergötland att sköta sig exemplariskt. Dålig attityd och fel klädsel ger minuspoäng som leder till färre körningar. - Det här är ett bestraffningssystem, säger Lennart Johnsson på Transportarbetareförbundet.

Foto: Mats C:son/Bildbyrån 040/SCANPIX

NORRKÖPING2010-07-31 03:00
Från och med måndag inför Taxibil i Östergötland ett så kallat kvalitetssäkringssystem. Det innebär att kunder genom klagomål ska kunna påverka förarnas status inom bolaget. Förarnas ska sedan delas in i tre kategorier: guldförare, silverförare och bronsförare. - Det här systemet är helt befängt. Tänk dig själv att sitta i fikarummet - din kollega är guldförare, men själv är du bara silverförare, säger Lennart Johnsson, ombudsman på Transportarbetareförbundet. Guldförare kan man bara bli om man aldrig råkar ut för klagomål. Företeelser som kan leda till minuspoäng är bland annat: dåligt uppförande, felaktig klädsel, dålig service, bristande lokalkännedom och rökning i bilen.Färre körningar
En guldförare får köra företagsresor medan en silverförare varken får köra företagsresor eller samhällsbetalda resor som färdtjänst. Får en förare tillräckligt många minuspoäng blir han eller hon avstängd.- Jag tycker det är helt fel att gradera förarna på det här viset. Mycket styr de ju inte över själva. Om en färdtjänsttur drar ut på tiden och de blir sena till en annan körning, ska de få minuspoäng då, säger Lennart Johnsson.Dessutom funderar han över vem som ska göra den objektiva bedömningen när en kund har framfört klagomål.- Det här är inget belöningssystem, det här är ett bestraffningssystem som leder till att förarna inte kommer att våga uttala sig om missförhållanden för att de är rädda att få minuspoäng. Det är ett sätt att hålla de anställda på mattan, säger han.Konkurs
Lennart Johnsson berättar att Taxi Stockholm sedan en tid har haft systemet - och att det inte är speciellt populärt bland förarna.- De flesta förarna är ju egna åkare där Taxibil i Östergötland bara fungerar som en paraplyorganisation. Om de får tillräckligt många minuspoäng går ju deras verksamhet i konkurs, säger han.Höja yrkets status
Enligt Taxibil i Östergötlands policy är det bara företagets vd som får uttala sig i frågan. När Folkbladet söker företagets vd Emir Sobo visar det sig att han är utomlands och inte vill svara på frågor. Suad Bajagilovic arbetar som chaufför och är även delägare i företaget. Dessutom är han en av taxibils mest betrodda förare med förtroendeuppdrag av olika slag.- Jag vet inte så mycket om det nya systemet. Men jag antar att det är tänkt att fungera som en statushöjare och motivera förarna att utföra ett bättre jobb, säger han.För egen del tror han dock inte att poängsystemet kommer att ha någon betydelse.- Jag kommer inte att börja arbeta annorlunda bara för att det finns ett poängsystem, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om