Borgerlig samverkan har låtit utreda om Louis De Geer konsert och kongress, Flygeln och Värmekyrkan skulle kunna köpas av en privat entreprenör. Den utredningen från KPMG presenterades för en knapp månad sedan. Nu ska kommunen undersöka om det finns någon privat entreprenör som skulle kunna ta över efter kommunen. Köpa och/eller driva verksamheten. Det mesta är öppet just nu.
– Efter sommaren, till hösten, borde vi vara klara över vilken väg vi ska gå. Huvudsaken är att vi gör det här för att utveckla Louis De Geer, sa kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) till Folkbladet i samband med att utredningen blev offentlig.
I Louis De Geer konsert & kongress verkar Norrköpings symfoniorkester (SON). Symfoniorkesterns verksamhet har diskuterats och många åsikter har förts fram. En är att SON tar Louis De Geer i kanske för stort anspråk.
– Om konsert- och kongressverksamheten ska kunna utvecklas är det kanske bra om SON inte kan boka upp så långt i förväg. Flygeln byggdes för att orkestern skulle kunna öva där. Det borde vara givet att ge Louis De Geer större handlingsutrymme med befintliga lokaler, sa Sophia Jarl.
Johanna Tafvelin är violinist i symfoniorkestern och ordförande i den lokala fackklubben för Sveriges Yrkesmusikförbund (SYMF).
– Vi vill att konserthuset ska vara en öppen plats. Bilden är att vi skulle ockupera byggnaden i alltför stor utsträckning. Men vi repeterar på dagtid och har oftast en torsdagskonsert. Helger och kvällar är ofta lediga. Det finns stora möjligheter att ha andra konserter och kongresser, säger Johanna Tafvelin.
Hon påpekar att symfonikerna använder Flygeln redan idag. Man flyttar dit när det behövs, i dialog med Louis De Geer. Men det finns problem med akustiken som har svårt att klara av åttiotalet musiker.
– Det blir väldigt starkt när hela orkestern spelar där. I dag är Flygeln perfekt för andra typer av konserter och den används för det i dag, säger hon.
Det som facket har reagerat starkast på är ändå att det inte inhämtades några synpunkter från Scenkonstbolaget, som SON tillhör, när utredningen om verksamhetens framtid gjordes.
– Då hade man kunnat få svar på frågor som fanns. Nu har man gjort antaganden som inte stämmer riktigt, säger hon.
Finns det en oro bland era medlemmar om vad som ska hända med SON?
– Det vi hoppas är att ansvariga undersöker vilka förutsättningar som krävs för vår verksamhet. Det har inte hållits någon dialog och vår verksamhet kräver lång planering. Vi är oroliga för oöverlagda beslut som påverkar Norrköpings rika kulturliv. Symfoniorkestern är en viktig del i det kulturella kretsloppet, bland annat med vårt stora barn och ungdomsarbete, säger Johanna Tafvelin.
Tycker du att det finns en risk med att en privat entreprenör går in i verksamheten?
– Jag vet inte om jag kan svara på det. Men som det är nu finns det mycket osäkerhet om vad som ska hända. Jag tycker fortfarande att man ska se verksamheten som en viktig del av bilden av Norrköping och att det är viktigt att värna det. Norrköping är en kulturstad med ett brett kulturutbud. Och i det är SON en viktig del. Då tycker vi att det också är viktigt att man tar reda på alla fakta innan man tar ett beslut, säger hon.