Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Facket om läraren och skolmiljön

Facket vill inte uttala sig kring fallet med den misshandelsdömde läraren, men de konstaterar att klassrummet är en alltmer utmanande miljö för en lärare. "Det är en pressad arbetssituation", säger Niclas Sjöström, vice ordförande hos Sveriges lärare i Norrköping.

Sveriges lärare är en sammanslagning av Lärarnas riksförbund och lärarförbundet.

Sveriges lärare är en sammanslagning av Lärarnas riksförbund och lärarförbundet.

Foto: Mikaela Landeström/TT

Norrköping2024-10-08 02:00

Nyheten i korthet

  • En lärare i Norrköping dömdes till samhällstjänst för misshandel efter att ha fysiskt avvisat en elev. Fallet väcker debatt om lärarens roll och ansvar i klassrummet.
  • Niclas Sjöström, vice ordförande för Sveriges lärare i Norrköping, konstaterar att klassrummet är en allt mer utmanande miljö för lärare.
  • Sjöström föreslår att lösningen ligger i att lärare ska få fokusera mer på undervisning och mindre på andra uppgifter, snarare än att ta till "hårdare tag".

Debatten kring var gränsen för vad en lärare får göra och inte göra för att bibehålla ordning och god studiero i klassrummet aktualiserades tidigare i år när förre OS-guldmedaljören Stefan Holm, i sin roll som lärarvikarie, polisanmäldes efter att ha fysiskt flyttat en elev från klassrummet. 

Holm friades, det gjorde däremot inte den lärare på en högstadieskola i Norrköping som för snart ett år sedan också anmäldes för misshandel efter ett liknande scenario. Läraren tillrättavisade och avvisade en eleven fysiskt.

undefined
Klimatet i klassrummet har blivit värre, anser Niclas Sjöström.

Läraren har dömts till samhällstjänst för misshandel. En dom som lärarens advokat tycker "begränsar lärares möjligheter att fullfölja sitt ansvar att faktiskt erbjuda en god klassrumsmiljö". Ärendet går nu vidare till Göta hovrätt.

– Läraren har haft stöttning från oss. Dock uttalar vi oss inte i enskilda ärenden.

Niclas Sjöström är desto mer kommunikativ när det gäller lärares mandat i stort.

– Det är lite delat kan man lugnt konstatera. Vi som lärare har vissa befogenheter när det gäller att avisa elever från klassrum. Men det är alltid ett risktagande att göra det.

undefined
Niclas Sjöström, kommunombud på Lärarnas Riksförbund.

En undersökning som Lärarförbundet gjorde för fem år sedan visade då att varannan lärare undviker att ingripa mot stökiga elever med rädsla över att bli anmälda. 

– Jag har fått till mig i min roll som facklig att en grundregel är: Rör aldrig elever. Risken att du som lärare hamnar i situationer som man inte riktigt kan reda ut är för stor för att det ska vara värt det.

Det är en hållning som funnits länge inom lärarkåren menar Niclas Sjöström. Det krävs extraordinära situationer för att en lärare ska ha rätten på sin sida att avisa en elev fysiskt och han är tydlig med att det finns mycket annat en lärare kan göra.

– Det finns andra vägar att gå. En erfaren lärare har ofta fler verktyg i sin verktygslåda för att kunna hantera sådana situationer. Dock kan en pressad arbetssituation leda till att man inte tänker klart och att man inte agerar som man hade gjort under andra förutsättningar.

undefined
Sveriges lärare är en sammanslagning av Lärarnas riksförbund och lärarförbundet.

En av de största utmaningarna som Niclas Sjöström ser med att vara lärare i dag är de många extra arbetsuppgifter utöver det rena undervisandet. Något som skapar stress och tvingar lärare att prioritera ner sin undervisning för att hinna med.

– När man har elever med svårighet måste man vara hundra procent förberedd och med mentalt. Om man inte är det så blir det inte bra, det går ut över eleverna och läraren. Det är inte så kul att gå hem var och varannan dag och känna att det inte blev någon bra undervisning och att det var gap och skrik i klassrummet.

undefined
Lärare i dag har många arbetsuppgifter, något som kan gå ut över undervisandet.

Hur ser du på arbetsklimatet för lärare i dag?

– Det har definitivt blivit värre, det vill jag hävda. Det är många parametrar som gör att det har blivit så. Arbetsbelastningen är helt klart högre, ofta saknar man kompetenta kollegor och inte helt sällan får man dessutom handleda obehörig personal. Det ställs även större krav från samhället och föräldrar. Som lärare är det lätt att känna sig misslyckad för att situationen i klassrummet inte är bra.

Hårdare tag, som ofta efterlyses inom skolan, är dock inte vägen att gå tycker Niclas Sjöström.

– Det är en okunskap. De som pratar om hårdare tag vill ha enkla lösningar på komplexa problem. Vi som lärare har ganska stora mandat redan. Satsa istället på att lärare får vara lärare och att de får bedriva undervisning så kommer ganska många av de här problemen lösa sig med tiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!