Debatten kring var gränsen för vad en lärare får göra och inte göra för att bibehålla ordning och god studiero i klassrummet aktualiserades tidigare i år när förre OS-guldmedaljören Stefan Holm, i sin roll som lärarvikarie, polisanmäldes efter att ha fysiskt flyttat en elev från klassrummet.
Holm friades, det gjorde däremot inte den lärare på en högstadieskola i Norrköping som för snart ett år sedan också anmäldes för misshandel efter ett liknande scenario. Läraren tillrättavisade och avvisade en eleven fysiskt.
Läraren har dömts till samhällstjänst för misshandel. En dom som lärarens advokat tycker "begränsar lärares möjligheter att fullfölja sitt ansvar att faktiskt erbjuda en god klassrumsmiljö". Ärendet går nu vidare till Göta hovrätt.
– Läraren har haft stöttning från oss. Dock uttalar vi oss inte i enskilda ärenden.
Niclas Sjöström är desto mer kommunikativ när det gäller lärares mandat i stort.
– Det är lite delat kan man lugnt konstatera. Vi som lärare har vissa befogenheter när det gäller att avisa elever från klassrum. Men det är alltid ett risktagande att göra det.
En undersökning som Lärarförbundet gjorde för fem år sedan visade då att varannan lärare undviker att ingripa mot stökiga elever med rädsla över att bli anmälda.
– Jag har fått till mig i min roll som facklig att en grundregel är: Rör aldrig elever. Risken att du som lärare hamnar i situationer som man inte riktigt kan reda ut är för stor för att det ska vara värt det.
Det är en hållning som funnits länge inom lärarkåren menar Niclas Sjöström. Det krävs extraordinära situationer för att en lärare ska ha rätten på sin sida att avisa en elev fysiskt och han är tydlig med att det finns mycket annat en lärare kan göra.
– Det finns andra vägar att gå. En erfaren lärare har ofta fler verktyg i sin verktygslåda för att kunna hantera sådana situationer. Dock kan en pressad arbetssituation leda till att man inte tänker klart och att man inte agerar som man hade gjort under andra förutsättningar.
En av de största utmaningarna som Niclas Sjöström ser med att vara lärare i dag är de många extra arbetsuppgifter utöver det rena undervisandet. Något som skapar stress och tvingar lärare att prioritera ner sin undervisning för att hinna med.
– När man har elever med svårighet måste man vara hundra procent förberedd och med mentalt. Om man inte är det så blir det inte bra, det går ut över eleverna och läraren. Det är inte så kul att gå hem var och varannan dag och känna att det inte blev någon bra undervisning och att det var gap och skrik i klassrummet.
Hur ser du på arbetsklimatet för lärare i dag?
– Det har definitivt blivit värre, det vill jag hävda. Det är många parametrar som gör att det har blivit så. Arbetsbelastningen är helt klart högre, ofta saknar man kompetenta kollegor och inte helt sällan får man dessutom handleda obehörig personal. Det ställs även större krav från samhället och föräldrar. Som lärare är det lätt att känna sig misslyckad för att situationen i klassrummet inte är bra.
Hårdare tag, som ofta efterlyses inom skolan, är dock inte vägen att gå tycker Niclas Sjöström.
– Det är en okunskap. De som pratar om hårdare tag vill ha enkla lösningar på komplexa problem. Vi som lärare har ganska stora mandat redan. Satsa istället på att lärare får vara lärare och att de får bedriva undervisning så kommer ganska många av de här problemen lösa sig med tiden.