Statistik som Folkbladet tagit del av visar att väldigt få av de utländska medborgare som får p-bot när de felparkerar på någon av City P:s parkeringar i Norrköping betalar den. Förra året betalades bara 79 av 746 – eller en av tio.
Och de som struntar i att pynta in pengarna till Transportstyrelsen, behöver knappast vara särskilt oroliga.
– De obetalda parkeringsavgifter som svenskar ska betala, lämnas över till Kronofogdemyndigheten, som har stora möjligheter att kräva in pengarna. Men deras möjligheter sträcker sig bara till den svenska territorialgränsen. Därför är det mycket svårare att agera för att få in pengarna utomlands, säger Daniel Granqvist, jurist på Transportstyrelsen.
Problematiken ligger i det samarbete som Sverige har med andra europeiska länder, när det gäller att få in uppgifter om människor eller ägaruppgifter om fordon. För att kunna be ett annat land om detta, krävs att ett brott begåtts. Och att felparkera är inget brott i Sverige.
– Det är inget straff i lagens mening. Det är inga böter, utan en offentligrättslig avgift, förklarar Daniel Granqvist och fortsätter:
– Det gör att samarbetet Sverige och andra länder i Europa har om utbyte av ägaruppgifter om fordon inte kan tillämpas, när det handlar om parkeringsböter.
I vissa länder är det ett brott att felparkera, och därför kan dessa länder be Sverige om hjälp att driva in pengarna, ifall en svensk medborgare felparkerar där.
Att så få utländska medborgare betalar sin p-bot, beror det på att det är känt att det inte händer något om man struntar i det, tror du?
– Det är generellt så att folk som är turister i annat land undviker att betala. Det förekommer säkert att svenska turister som får p-bot i andra länder struntar i att betala. Man åker hem och hoppas på att det glöms bort, säger Daniel Granqvist.
Förra året utfärdades drygt 82 000 p-böter för utländska bilar i Sverige. Bara runt tio procent av dem betalades, vilket gör att svenska kommuner går miste om miljontals kronor. Bara i Stockholm handlade det om 24 miljoner kronor 2014. För ett par år sedan gjorde Transportstyrelsen ett försök att få tag på de icke betalande utländska turisterna.
– Vi försökte leta upp adresser och skickade påminnelser. Det gav en viss ökad betalningsfrekvens. Men det handlar bara om ett brev, ingen tvångsåtgärd, och det fanns en hel del lagliga och tekniska svårigheter som gjorde att vi tvingades sluta.
Daniel Granqvist tror inte att de obetalda böterna är något jättestort problem för de svenska kommunerna.
– Då skulle de nog agera mer mot riksdag och regering för att komma till rätta med det.
En uppfattning som bekräftas av Maria Egebäck, enhetschef på kommunens parkeringsenhet.
– Det är inget vi jobbar med just nu. De utländska personer som parkerar fel utgör en så liten del av de böter vi utfärdar, säger hon.