Det vanligaste namnet bland företagare i Sverige är Lars. Hela topp tio-listan består av mansnamn. Först på plats elva kommer Maria.
Det är statistik som organisationen Företagarna publicerar under sin temavecka: Fokus på kvinnors företagande.
En som ligger bakom temaveckan är Norrköpingsbon Lina Skandevall, expert på Företagarna och VD för PR- och kommunikationsbyrån Skandevall Media AB.
– Det här borde egentligen få fokus alla dagar om året. Det är för få kvinnor som driver företag idag. Vi behöver bli fler, eftersom vi behöver fler idéer och innovationer ut på marknaden, säger Lina Skandevall.
I statistiken kan man läsa att av Norrköpings ca 2 700 företagsledare är bara 485, eller 18 procent, kvinnor. Det placerar Norrköping på plats 184 av Sveriges 290 kommuner. Strax under mittenskiktet.
Trots det ser Skandevall positivt på framtiden:
– Jag upplever att företagandet i Norrköping äntligen fått ett tydligare fokus. Att kommundirektör, kommunstyrelsens ordförande och näringslivsdirektören är samspelta och tydliga i hur de vill förbättra företagsklimatet och även genomför det konkret är enormt viktigt. Vi har mycket att jobba på i Norrköping, men vi är på rätt väg, säger Lina.
En Maria som driver företag i Norrköping är Maria Seraki. Hon är grundare av MWH of Sweden, som tillverkar high tech-kläder för arbetslivet.
Hur känns det att Maria är vanligaste namnet?
– Det känns fantastiskt, haha.
Varför är det så få kvinnliga företagare i Norrköping?
– Det handlar nog främst om kulturen. Hur vi uppfostras, vilka förebilder vi har, att kvinnor inte förväntas starta eget. Men också att en stor del av kapitalet ägs av män. Bara två procent av riskkapitalet i Sverige går till kvinnor idag. Det är synd. Jag tror inte kvinnor är mindre riskbenägna eller har sämre idéer än män.
Både Maria Seraki och Lina Skandevall tror att ett bättre företagsklimat skulle få fler kvinnor att söka sig till näringslivet.
Hur kan Norrköping få bättre företagsklimat?
– De stora företagen kan bli bättre på att hjälpa de små bolagen. Sedan hade det varit bra med något slags skyddsnät för nya företagare, så fler vågar testa sina idéer, säger Maria Seraki.