"Extremt svårt att bryta avtalet"

En 53-årig man som vill vara anonym blev uppringd av företaget Baraspara som erbjöd honom att ordna billigare elavtal. Han tackade ja, men när han senare ville bryta avtalet ­visade det sig inte vara så lätt.

förbannad. Avtalet som mannen från Norrköping tecknade visade sig vara svårt att bryta.

förbannad. Avtalet som mannen från Norrköping tecknade visade sig vara svårt att bryta.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

NORRKÖPING2015-05-29 12:00

– Som medlem hos dem har jag upptäckt hur oseriösa de är, säger mannen som bor i Norrköping och tackade ja till Barasparas tjänster för ungefär ett och ett halvt år sedan.

– Det som hände var att de ringde och sa att jag ­skulle få billigare el utan att själv behöva göra något. De ­skulle fixa det. Jag tyckte det lät bra så jag tackade ja.

Han berättar att han sedan fick sina elfakturor från Mölndals energi som ­alltså var det elbolag Baraspara hade valt åt honom. Dessutom fick han fortfarande fakturor från Eon eftersom de äger nätet.

– Jag fick alltså två fakturor. En från Eon och en från Mölndal energi. De var lite komplicerade att tyda och därför var det lite svårt att räkna ut exakt hur mycket jag sparade med det nya avtalet. Jag tyckte att jag betalade ungefär lika mycket. Det var åtminstone inte många hundralappar jag sparade på ett år, säger mannen som därför bestämde sig för att avbryta avtalet.

När han skulle kontakta ­Baraspara för att säga upp avtalet ringde han upp dom. Då hamnade han i en telefonkö och fick vänta på att bli framkopplad i 45 minuter. När det var hans tur bröts samtalet.

– Jag blev förbannad och bestämde mig för att ­mejla i stället, men det var inte så lätt att hitta någon mejl­adress. Du kan titta på ­deras hemsida själv. När jag väl lyckades skicka ett mejl till dom fick jag svaret att det inte gick att säga upp avtalet via mejl. De skrev att jag var tvungen att ringa. De gör verkligen allt för att det ska vara svårt att komma i kontakt med dem om man vill avbryta ett avtal. Jag tycker att det är ett märkligt tillvägagångssätt. De är så vänliga och tillmötesgående när de ringer för att man ska anlita deras tjänster, men om man sedan vill säga upp avtalet är det extremt svårt.

”Jag kan endast svara på frågor och har inte möjligheten att hjälpa er med att avsluta medlemskapet. Det kan ni däremot göra direkt via våra elhandläggare som ni når på telefonnummer 08-550 036 80.”, skriver Bara­spara i sitt svar på mannens mejl.

Lösningen för honom blev i stället att ringa till Eon som var hans tidigare elbolag och det han ville byta tillbaka till.

– Det verkar som att det är ett ganska vanligt ­problem. Hon jag pratade med på kundtjänst sa att de känner till det här och att de fått många samtal om detta. De löste det här åt mig tillsammans med Mölndal energi, säger 53-åringen som betonar att han inte riktar någon kritik mot Mölndal energi.

Avtalet med Mölndal energi som Baraspara tecknade åt honom löper på tolv månader från och med den 1 augusti 2014 och gäller alltså fortfarande, men upphör den 1 augusti i år.

011-200 463

Stämningsansökan

Konsumentombuds­mannen har stämt Baraspara och skriver i sin stämningsansökan till Marknadsdomstolen: ”Baraspara har vid marknadsföring av förvaltnings-/förmedlingstjänst till konsument, i strid med 2 kap. 6–7 §§ DHL och 10 § st. 3 MFL, såväl innan som efter avtalet med konsumenten ingicks, underlåtit att tydligt lämna väsentlig information om tjänstens huvudsakliga egenskaper och konsumentens ångerrätt gentemot ­Baraspara AB. Den information som bolaget har lämnat till konsumenten har inte varit klar och begriplig. Utelämnandet av information har varit vilseledande.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om