Det menar floristläraren Ulrika Invers på Himmelstadlundsgymnasiet och hänvisar till den senaste veckans diskussioner om elever som lämnat in samma skrivuppgift i svenska – och fått tre olika betyg. Eleverna hade diskuterat hur olika de tyckte att lärare bedömde deras uppgifter och gjorde därför detta test. Betygen B, C och D delades ut.
– Det har alltid känts att det varierat men att det skulle vara så här stor skillnad, det trodde jag aldrig, sade en av dem besviket i Aftonbladet tidigare i april.
Detta problem minimeras för floristeleverna i Sverige då en grupp externa examinatorer åker runt och bedömer elevernas verk på de olika skolorna.
– Det är unikt inom floristkåren att lärare gör och tänker så här. Det gör det mer rättssäkert, säger Ulrika Invers.
De som åker runt har specialutbildats i att bedöma uppgifterna. Ulrika Invers var också med och bedömde "sina" elever i veckan, men det vore omöjligt för henne att favorisera eller framhäva någon på grund av personliga relationer.
Bedömarnas siffror kommer nämligen upp på en stor skärm, där alla kan se vilka omdömen som satts. Juryn ska sedan enas om ett betyg och skiljer det för mycket blir det diskussion.
– Skulle jag glädjebedöma mina elever så syns det. Jag är med eftersom jag bedömer processen då jag har varit med hela vägen, säger hon.