Det är torsdag förmiddag och Norrköpings symfoniorkester (SON) har fått besök av Lena Hallengren (S), exminister och nu gruppledare i riksdagen samt oppositionsrådet i Norrköping Maria Sayeler Behnam (S).
Tar emot gör Henrik Marmén, konstnärlig chef på SON samt musikerna Johanna Tafvelin samt Pernilla Rönnlund. Efter att ha lyssnat en stund på repetitionerna är det dags för ett samtal om kulturen i allmänhet och SON och den kulturdebatt som rasat i synnerhet.
Efter att ha redogjort för vad som är hittills är fakta, det vill säga utredningen om förutsättningarna för en försäljning av fastigheten Louis de Geer samt det kommunägda eventbolaget förklarar Henrik Marmén SON:s läge.
– Förutom våra konserter har vi också uppdraget att nå en ny publik samt barn och unga. I vårt verksamhetsuppdrag står också att vi ska öka självfinansieringsgraden, det ägnar vi oss åt kontinuerligt. Självklart har vi den inställningen att när det finns besparingskrav så tar vi vår del av det, förklarar Henrik Marmén.
På en fråga från Lena Hallgren om vad en försäljning av fastigheten skulle kunna innebära för SON svarar Marmén:
– Skulle vi få en hyreshöjning på 15 miljoner som har nämnts i något sammanhang då går det inte att driva verksamheten som idag. Då måste vi skära ner på personal. Det ska dock sägas att det har inte lagts något sådant förslag. Men det allra viktigaste för oss är långsiktighet.
Diskussionen går över till vilken roll SON har i en bredare bemärkelse med sin barn- och skolverksamhet, samarbetet med musikgymnasiet och mycket annat. Henrik Marmén menar att Norrköpings storlek gör att SON ingår i ett kulturellt kretslopp som är ganska unikt.
Det kan Maria Sayeler Benham vittna om.
– Jag är född och uppvuxen i Hageby och har varit på konserter med SON under hela min uppväxt. Det hade inte funnits en chans att min mamma fått för sig att vi skulle gå på en SON-konsert, berättar hon och framhåller både barn- och integrationsperspektivet i SON:s verksamhet.
Henrik Marmén konstaterar att det inte finns någonstans i världen där symfoniorkestrar kan drivas endast på biljettintäkter.
– Skulle man bli tvungen att enbart ta hänsyn till vilka aktiviteter som ger intäkter så är det ju de aktiviteter som är gratis för besökarna som hamnar i farozonen i förlängningen.
Johanna Tafvelin menar att diskussionen i vissa stycken blivit bisarr:
– Den här sortens institution kommer alltid att drivas med offentliga medel till större delen. Då är det ju extra viktigt att vi är tillgängliga för alla. Som musiker känner man ju frustration över att en ägare målar upp en bild som inte stämmer, det är till exempel inte alls så få besökare på våra konserter.
Lena Hallengren menar att även om det inte finns några konkreta beslut ännu så måste de uttalanden som gjorts av bland andra kommunalrådet Sophia Jarl (M) ses i ett större sammanhang.
– Vi fick i går beskedet att var tredje krona dras bort från studieförbunden i regeringens budget, det är ju väldigt mycket kultur i deras verksamhet. Jag kan känna oro över att man visserligen inte lägger ner verksamheter rakt av men väljer att ge förutsättningar som inte är realistiska. Det är frågan, vilka förutsättningar väljer man att ge?, framhåller Lena Hallengren.