– Norrköpings kommun sticker ut hakan och planerar för Europas bästa resecentrum i ett upphöjt läge med snabba byten. Samtidigt som en ny stad ska växa fram på södra Butängen.
Det beslutade kommunfullmäktige i Norrköping på måndagskvällen. I och med beslutet valde politikerna inriktning för det fortsatta arbetet med nytt resecentrum och andra stora projekt som har koppling till Ostlänken.
Kommunfullmäktige ställer sig bakom förslaget att bygga det nya resecentrumet i upphöjt läge i höjd med Bergslagsgatan. Via trappor och rulltrappor blir bytena mellan buss- och spårvagnslinjer och tågen snabba och smidiga. Inget byte ska ta länge än tre minuter.
– Den fördjupade utredningen som kommunen gjort tillsammans med Trafikverket visar att det är mest fördelaktigt, både tekniskt och ekonomiskt att dra järnvägen enligt alternativ Bergslagsgatan, där järnvägen går i tunnel från och med Stockholmsvägen vid Bergslagsgatan västerut till Klinga, skriver kommunen i ett pressmeddelande på måndagskvällen.
Det tidigare förslaget där tunneln börjar under Norrtull skulle få stora negativa konsekvenser för Norrtull som trafikplats och för omgivande bostadsområden.
– Investeringen i ett nytt resecentrum ger Norrköping en rejäl draghjälp. Här läggs en av grundstenarna till framtidens jobb, bostäder, service och utveckling i Norrköping, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).
Trafikverket räknar med dubbelt så mycket tågresande inom 20-30 år. Det skulle innebära 16 000 påstigande per dygn på tågen i Norrköping. Ett bra resecentrum med många resenärer ger goda förutsättningar att åstadkomma en mångsidig och attraktiv innerstadsmiljö i Butängen, med bostäder, arbetsplatser, handel och kulturutbud. Och den miljön i sig gör Norrköpings nya resecentrum mer attraktivt för exempelvis många tjänsteföretag.