I Sverige ges ett statligt stöd i form av skattelättnader för grödobaserade (livsmedelsbaserade) biodrivmedel i syfte att minska användningen av fossila bränslen. Det här är något som EU är emot, då de inte anser att livsmedelsbaserade biodrivmedel fullt ut bidrar till de gemensamma miljömålen. Sverige har beviljats ett undantag från reglerna till och med 2021, men snart kommer ett beslut om hur saken ska hanteras på lång sikt.
– Vi vill få till en förändring så att de inte diskriminerar grödobaserade biodrivmedel utan vi vill ha ett teknikneutralt styrmedel. Sen ska man se till att grödobaserade biodrivmedel produceras hållbart, men sådana styrmedel finns redan, säger Alarik Sandrup, näringspolitisk chef på Lantmännen som äger och driver Agroetanol i Norrköping.
De som framför allt kommer att påverkas av ett negativt besked från EU är de som kör på höginblandade biodrivmedel, som HVO100 eller E85. Inte minst kollektivtrafiken skulle drabbas hårt.
– HVO100 skulle beskattas precis som om det var vanlig diesel, och det skulle bli väldigt dyrt. Det kanske skulle bli en tia dyrare per liter, säger Alarik Sandrup.
Kan konsekvensen bli högre biljettpriser?
– Det är ju det normala sättet, de måste ta pengarna någonstans och då blir det på biljettpriserna. Om nu inte det offentliga vill skjuta till skattemedel och subventionera det, men det är inte min fråga.
De flesta kommuner och regioner har satt höga ambitioner och klimatmål för sina transporter, och har därför börjat stöta på regeringen och EU i frågan.
– De har ofta 80-90 procent förnybar energi i sina transporter och den största andelen är biodiesel, så det skulle betyda mycket högre kostnader för dem. Antingen kan man då skjuta till pengar via skatten, höja biljettpriserna eller gå tillbaka till fossil diesel. Inget av de alternativen är speciellt attraktiva, säger Sandrup.
Sammantaget menar han att ett negativt besked skulle försämra för Sveriges chanser att nå klimatmålen. Det skulle exempelvis bli en dyrare omställning för de lantbrukare som vill börja köra på ren biodiesel.
– Det skulle försvåra väldigt mycket, vi har ju inga biljettpriser vi kan höja.
Kostnadsökningen skulle då landa på matpriset.
– Men det är svårt att höja priset på svenska produkter. Gör man det är faran att producenterna inte väljer inhemska produkter utan billigare import.