Syftet är att skänka värme och medmänsklighet till människor som lever i utsatta livssituationer i Norrköping. Från början är Wall of kindness ett internationellt initiativ inom välgörenhet som började i Iran och spred sig världen över.
På väggen kan man nu när vinterkylan kommit hänga upp en jacka och skänka till någon som behöver den mer. De som behöver en jacka, men inte har råd att köpa en, kan plocka ner den därifrån när de går förbi.
– Vi hoppas att Norrköpingsborna ska hjälpa till och hänga upp varma kläder till människor som lever i utsatta livssituationer i Norrköping, säger Clara Callmeryd, kommunikatör och verksam med att samla in medel till Stadsmissionen i Norrköping.
Främst vill man se att Norrköpingsborna skänker jackor, men halsdukar går också bra att hänga upp vid väggen. Förutom kläder till vuxna kan man också hänga upp vinterkläder för barn.
Wall of kindness, vänlighetens vägg, är ett sätt att lyfta frågorna kring människors utsatthet, och vad man tillsammans kan göra för att göra skillnad för andra människor, säger Clara Callmeryd.
– Varje liten sak gör stor skillnad för varje individ. Här har man en chans att involvera allmänheten att hjälpa.
Platsen, på gatan mitt i stan, är vald med tanke på att man tror att hemlösa rör sig här. De jackor som hängts på väggen när den sattes upp på måndagen var borta när Clara Callmeryd kom på tisdagen, något som visar att behovet finns.
– Vi gör det här tillsammans. Det känns mycket bra, särskilt i de här tiderna, att kunna vara med och bidra för en god sak, säger Emma Tördahl, centrumledare vid Lundbergs Fastigheter.
Wall of Kindness står mellan varuhusen Spiralen 1 och 2 till och med vecka 51. Fastighetsägaren Lundbergs är ett vänföretag till Stadsmissionen och har också Stadsmissionens second hand-butik i ena varuhuset.
– Jättekul att de har etablerat sig här i Norrköping, de är ett mycket välkommet inslag i Norrköping city, säger Emma Tördahl om Stadsmissionen.
Wall of kindness sattes upp lagom till Giving Tuesday. Givandets egen dag, Giving Tuesday, inföll i år den 1 december – direkt efter Black Friday och Cyber Monday. Giving Tuesday startade som en reaktion mot alla de dagar i november som handlar om shopping och konsumtion.