Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett skepp åker lastat

Ett fartyg lastas just nu med gods från Norrköping till USA. Och det är inte vilket fartyg som helst:
- Tidigare har vi haft mindre fartyg till USA, men i och med det här riktigt stora fartyget Star Diranger, har norska ederiet Star Shipping beslutat att upprätthålla trafiken från Norrköping till USA med sina största fartyg, säger driftchef Tomas Gustavsson hos Norrköpings Hamn & Stuveri AB.

Så fort det här fartyget Star Diranger är färdiglastat lämnar det Norrköping för vidare transport till Bremen och sedan USA,  Det är sådan här linjetrafik som hamen  vill ha till Norrköping för att bli en central utskeppningshamn för Ostkusten.
FOTO: ANDREAS SKOGH

Så fort det här fartyget Star Diranger är färdiglastat lämnar det Norrköping för vidare transport till Bremen och sedan USA, Det är sådan här linjetrafik som hamen vill ha till Norrköping för att bli en central utskeppningshamn för Ostkusten. FOTO: ANDREAS SKOGH

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2005-01-05 06:00
- För det är ju precis den här utvecklingen vi vill se i Norrköping, det vill säga att vi blir en hub, en central utskeppningshamn på ostkusten, dit godset dras med såväl mindre fartyg som med lastbilar och järnväg, för att senare skeppas iväg med oceangående fartyg härifrån.

<B>+ Men hur är det med utrymmet för de här stora fartygen vid Pampushamnen?</B>
- Själva inseglingen är dessvärre lite trång både på bredden och djupet därför hoppas vi snart få klartecken från Sjöfartsverket att bredda inseglingsrännan från Pampushamnen och ut mot Stora Juten nära Djurö kvarn, från dagens 60 meter till minst 90 meters bredd, men helst över 100 meters bredd.
- Som det är idag drabbas en del fartyg av restriktioner på grund av den trånga farleden, som gör att deras lastning kan försenas och med tanke på att de här stora fartygen kostar upp 300.000 per dygn i drift, är det stora pengar som kan gå förlorade.

Viktig breddning
- Vår målsättning är att Norrköpings hamn ska kunna ta emot båtar i Östersjömax, det vill säga de största båtarna som kommer in i Östersjön och då är det viktigt att Pampusrännan i Bråviken breddas.
- Likväl som det är av utomordentlig vikt att järnvägsanslutningen över Kardonbron verkligen kommer till stånd.
Igår lastade den första riktigt stora fartyget till USA. Det var m/s Star Diranger på 42.000 ton, som lastade framförallt virke, stålrör och papper, det sistnämnda från bland annat Billerud, Holmen och Fiskeby, för vidare befordran till USA, där hon anlöper tre hamnar i Pennsylvania och Texas.

Jobben säkras
- Tidigare satte rederiet "bara" in fartyg på 17-18.000 ton mellan Norrköping och USA, men nu mer än dubblerar man kapaciteten på fartygsstorleken och har minst två avgångar i månaden till USA som mål härifrån, säger Tomas Gustavsson.

<B>+ Innebär det här att ni ska utöka personalstyrkan i företaget?</B>
- Åtminstone säkras jobben för de 150 anställda vi har idag och sedan tidigare är det också klart att vi kommer att bygga ut Pampushamnen med 150 meter kaj, 55.000 kvadratmeter terminalyta och inom ett år hoppas vi också ha klart med ytterligare fyra järnvägsspår inom Pampusterminalen med en total spårlängd av 2400 meter, med utbyggnadsmöjlighet till ytterligare 1200 meter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om