Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Ett samarbete som är dödfött"

- Glöm planerna på ett samarbete mellan Norrköpings och Linköpings flygplatser. Det vore det värsta som kunde hända, med tanke på flygets bästa.
Så säger Göran Lindén, ägare av Swedjet som ligger i startgroparna för att nästa år öppna en flyglinje mellan Norrköping och Köpenhamn, i konkurrens med Skyways.

Kungsängen i Norrköping kan inte samarbeta med flygplatsen i Linköping. Därtill är avståndet för stort, säger Göran Lindén, chef för Swedjet.
ARKIVFOTO: JANNE FORSBY

Kungsängen i Norrköping kan inte samarbeta med flygplatsen i Linköping. Därtill är avståndet för stort, säger Göran Lindén, chef för Swedjet. ARKIVFOTO: JANNE FORSBY

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2004-11-27 06:00
Det var för ett par veckor sedan som socialdemokratiska kommunalråden Mattias Ottosson i Norrköping och Lena Micko i Linköping gick ut med förslaget om ett gemensamt driftsbolag för Norrköpings och Linköpings flygplatser.
- Och min varningssignal handlar om den förlorade konkurrensen i ett sånt förslag.
- Ett gemensamt bolag tror jag inte skulle spara så mycket pengar, knappast ens administrativt, men däremot är risken mycket stor att ett gemensamt flygplatsbolag blir sömnigt, utan den livsviktiga konkurrensen som drivkraft.
- Två flygplatser på hela fyra mils avstånd, kan helt enkelt inte samarbeta, så jag ser det här förslaget som en dödfödd tanke.
- Detta eftersom båda flygplatserna ser till sig själva och sin egen vinning, menar Göran Lindén. De behöver istället ha kvar konkurrensen för att hela tiden skärpa upp sig och göra sitt yttersta för att förbättra verksamheten på båda flygplatserna.
- Och den här sortens konkurrens ser jag absolut inte som något negativt, utan tvärtom som något livsnödvändigt. Flyg är en servicenäring, som faktiskt bygger på konkurrens, poängterar Göran Lindén.
- Möjligen skulle jag kunna tänka mig ett samarbete mellan två olika flygplatser, om det handlade om Kungsängen och den gamla militärflygplatsen F 13 och med ett gemensamt kontor mitt i stan, men aldrig ett samarbete mellan två flygplatser på fyra mils avstånd.

Bara Norrköping
- I Östergötland finns bara en tänkbar regionflygplats och det är den i Norrköping. Detta eftersom Linköpings flygplats inte klarar av att ta emot charterplan på grund av sin för korta bana och dessutom har man för trångt i luftrummet, på grund av verksamheten på Malmen.
Själv tror han sig snart vara "på banan" på Norrköpings flygplats med sitt bolag Swedjet:
- Som det ser ut idag, får vi igång bokningssystemet för linjetrafiken mellan Norrköping och Köpenhamn före jul och därefter hoppas jag vara i luften med flygplanen i mitten av januari. Så ser tidschemat ut just nu, om alla pusselbitar faller på rätt plats.
Är du orolig för Norrköpings flygplats med tanke på Luftfartsverkets planer på att dra sig ur som ägare av flygplatsen?

Orolig och osäker
- Ja, som många andra känner jag mig både orolig och osäker om vad som ska hända. Men nu ska ju frågan utredas och det brukar ta ett tag med statliga utredningar, säger Göran Lindén. Under tiden hoppas jag komma igång med mitt flygbolag i Norrköping och kan vi få upp passagerarsiffrorna under den kommande våren, kanske Luftfartsverket kan tänka sig att finnas kvar på något sätt på Norrköpings flygplats, trots allt.
- Däremot tror jag man kan glömma nån ekonomisk uppbackning till flygplatsen från näringslivet i Norrköping med omnejd. Det brukar aldrig vara sånt som företag vill satsa pengar på.
Men Norrköpings kommun har ju tidigare garanterat att flygplatsen i Norrköping ska bli kvar i vilket fall som helst?
- Ja, den bekräftelsen av Mattias Ottosson finns ju, men samtidigt skulle det inte kännas bra om Norrköpings kommun i framtiden tvingas gå in med kanske 10-15 miljoner för att driva flygplatsen vidare. Det ligger inte i vårt intresse att bedriva en verksamhet som skulle kosta Norrköpings kommun så mycket i driftsbidrag, säger Göran Lindén.
- Men som sagt, förhoppningen är att passagerarna ska öka i framtiden och därmed också inkomsterna för Norrköpings flygplats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om