– Det är sällan ens egna önskemål slår in, men jag tror det blir en europé eftersom det var en kanadensisk kvinna förra året och dessförinnan en kines, sa Thomas Almqvist strax innan Peter Englund klev ut genom dörren för att offentliggöra 2014 års Nobelpristagare i litteratur.
En gång har Thomas Almqvist tippat rätt. Det var 1982 när Gabriel García Márquez utsågs.
I år tippade han på den portugisiske författaren António Lobo Antunes som också är en av hans personliga favoriter.
– Honom har jag följt under många år. Han var militärläkare under kolonialkriget i Angola och delar i sina romaner med sig av sina bittra erfarenheter därifrån. Han menar att Portugal fortfarande inte har gjort upp med sitt diktatoriska fascistiska förflutna. Det är ett återkommande tema i alla hans böcker.
Thomas Almqvist menar att det finns mycket fördomar kring Nobelpristagarna i litteratur och deras böcker, om att det skulle vara knepiga grejer.
– Inget ont om de andra Nobelprisen, men det här kan du ju förstå och själv ta till dig och läsa, vilket kanske inte är lika lätt när det gäller Nobelpris i fysik och medicin.
Klockan 13.00 var det så dags. Och det blev en europé, men inte en portugis utan en fransman. ”För den minneskonst varmed han frammanat de ogripbaraste levnadsöden och avtäckt ockupationsårens livsvärld” löd motiveringen till att utse den 69-årige författaren Patrick Modiano till 2014 års Nobelpristagare i litteratur.
– Ett riktigt bra val, kanon. Jag är nöjd ändå, även om jag inte prickade rätt. Honom har vi mycket av. Han är väldigt lågmäld utan så mycket ståhej. Det är lite som att se en svartvit film om Paris med mycket melankoli.
Thomas Almqvist berättar att Patrick Modiano skriver ganska tunna böcker till skillnad från de flesta andra som många gånger skriver alldeles för tjocka böcker.
– Det är mycket svårare att skriva koncentrerat. Att skriva en roman på 600 sidor klarar nästan vem som helst, men att skriva 140 sidor och göra det bra är mycket svårare.
69 år är en ganska låg ålder för en Nobelpristagare i litteratur, vilket Thomas Almqvist menar beror på att priset oftast inte avser ett specifikt verk utan ett helt författarskap.
– En del författarskap dör med Nobelpriset. Ta William Golding till exempel. Han kom med flera romaner efter sitt Nobelpris, men de var fruktansvärt dåliga jämfört med "Flugornas herre".
robert.svensson@folkbladet.se
011-200 463