På mindre en än vecka har två bilar missat Ljurarondellens existens och kört rakt upp på gräsmattan och in i cirkulationsplatsens utsmyckning gjord av stål.
Och natten mot den 1 augusti förolyckades en 65-årig man efter att han på sin mc kraschat på samma sätt som bilisterna.
Organisationen Sveriges Motorcyklister (SMC) kräver nu att stålutsmyckningen försvinner från rondellens mitt.
- De är inte direkt trafiksäkra. I nollvisionens idé ingår det att man vet om att människor gör misstag och utifrån det ska man skapa trafikmiljön, säger Maria Nordqvist internationell sekreterare på SMC och fortsätter.
- Ett misstag ska inte straffas med döden. Så varför ha hinder som inte behövs?
Följer inte regler
SMC hävdar dessutom att stålseglen strider mot de föreskrifter som finns när man skapar en cirkulationsplats och har därför skickat en skrivelse till såväl Norrköpings kommun som Trafikverket.
- Vi arbetar efter något som kallas VGU - vägar och gators utformning - och där står det skrivit hur icke eftergivliga föremål ska sättas upp i en rondell och vi kommer därför titta på om platsen följer de kraven, säger Peter Linnskog som arbetar med samhällsplaneringsfrågor på Trafikverket och fortsätter.
- Rent spontant så kan man väl säga att det inte är så klokt att sätta upp saker som inte är eftergivliga i en zon där det är möjligt att trafikanter kan köra. Men om det följer kraven eller inte kan jag inte svar på. Det får utredningen svara på.
Men tog man inte hänsyn till det här när rondellen byggdes?
- Det är en bra fråga. Det måste vi undersöka med kommunen hur det gick till. Dessutom ska vi titta på om vi ska flytta eller ta bort utsmyckningen, säger Linnskog.
Inte ett ord
Enligt Nordqvist så har Trafikverket redan hört av sig till SMC och sagt att rondellen inte går i linje med VGU. Men från Norrköpings kommun har man inte hört ett ord.
- Vi vill avvakta utredningarna för att få se vad olyckorna beror på, för den informationen har vi inte, säger Loebjer.
Utredningarna kommer dels från Trafikverket men också från polisen.
Någon akutlösning kommer alltså inte att göras. Men Loebjer tillägger.
- Det jag vet är att vår driftavdelning jobbar med att förbättra belysningen på utsmyckningen - men hur lång tid det tar kan jag inte svara på.