"Ett hot mot sekretessen"

Det blev både ris och ros när länsstyrelsen granskade hur socialbidrag handläggs i Norrköpings kommun.
Riktigt vass blev kritiken mot försörjningsstödskontorets reception. Lokalerna klassades som undermåliga både i fråga om sekretess, integritet och tillgänglighet.

Sterilt och tråkigt, men framför allt ett hot mot sekretessen. I försörjningsstödskontorets reception kan alla höra vad som avhandlas framme vid luckan.

Sterilt och tråkigt, men framför allt ett hot mot sekretessen. I försörjningsstödskontorets reception kan alla höra vad som avhandlas framme vid luckan.

Foto:

NORRKÖPING2007-06-28 06:00
Kontoret ligger på tredje våningen. Dit kommer man i en trång hiss. Såvida man inte kommer i en bred rullstol, för då tar man sig inte in alls. Och såvida hissen fungerar, för det gör den ofta inte. Väl uppe kan det vara kö ut i trapphuset. Och väl inne möter en steril lokal, så liten att alla kan höra vad som sägs framme i receptionen.
Kommunens förvaltningschef Yvonne Thilander sticker inte under stol med att det är så här illa. Det mesta i beskrivningen ovan är hämtat från hennes egna ord.

Jättebrister
- Receptionen har jättebrister, säger hon. Vi har börjat arbetet med att flytta den. Vi vill in i bottenvåningen så att tillgängligheten blir bättre och det ska finnas ett litet bås som klienterna går in i när de talar med personalen i receptionen.
Förutom inspektion på plats och samtal med dem som jobbar med socialbidragen, har länsstyrelsen också läst ett 70-tal akter med handläggarnas utredningar. Här får kommunen kritik för att det saknas ett barnperspektiv i utredningarna.
Också det håller Yvonne Thilander med om.
- Men medan receptionen är enkel att åtgärda, så är barnperspektivet mer utmanande, säger hon. Hur får man in det? Ska vi prata direkt med barnen? Och vill föräldrarna det i så fall?

Tydlig struktur
När det gäller akterna blir det för övrigt också mycket beröm. Kvaliteten är god, konstaterar länsstyrelsen. Handläggningen sker på ett enhetligt sätt och det finns en gemensam och tydlig struktur i upplägget av akterna.
- Vi är ganska nöjda med Norrköping. Det är inte sämre än i andra kommuner där vi gjort liknande granskningar. Det enda som sticker ut är utformningen av receptionen. Det tycker vi är lite oproffsigt i en så stor kommun, säger socialkonsulent Lena Fyhr på länsstyrelsen i Linköping.
Om ett år tänker hon komma tillbaka till Norrköping för att kontrollera att receptionen är åtgärdad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om