Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Ett hån mot oss handlare"

- Det verkar som att NTF vill ta död på oss mopedhandlare. Och det angrepp de nu gjort mot EU-mopederna och deras hastigheter, ser jag som ett hån mot oss mopedhandlare, som faktiskt sköter oss enligt lagboken. Det säger Fredrik Landers, som äger Cykel- och Mc-centrum på Finspångsvägen i Norrköping och som känner sig kränkt av NTF:s utspel igår, angående för snabba mopeder i trafiken.

- NTF:s utspel mot mopedbranschen och för höga hastigheter, är ett rent hån mot oss mopedhandlare, som följer lagen, säger Fredrik Landers, som äger Cykel- och mc-centrum på Finspångsvägen.Foto: Robert Svensson

- NTF:s utspel mot mopedbranschen och för höga hastigheter, är ett rent hån mot oss mopedhandlare, som följer lagen, säger Fredrik Landers, som äger Cykel- och mc-centrum på Finspångsvägen.Foto: Robert Svensson

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2010-05-25 03:00
- NTF verkar driva en hetsjakt på mopedister och mopedförsäljare och det känns som ett förskräckligt påhopp. För de mopeder som vi säljer som EU-mopeder går inte fortare än de får göra, det vill säga cirka 45 km/tim.Kina-mopeder problem
- Problemet, som jag ser det, är de Kinaimporterade EU-mopederna och de som säljs via näthandeln och internet, säger Fredrik Landers. - I det fallet är det någon som köpt hem en container eller två från Kina, fylld med EU-moppar. Trots att man får mopparna inregistrerade via bilprovningen, så stämmer oftast inte uppgifter på dokumenten, utan de går ofta fortare än de får göra enligt lagen.- Så det är de här mopederna som är problemet i trafiken, inte de som vi mopedhandlare säljer via våra butiker. Ändå drar NTF alla över en kam i sin kritik.- Det känns faktiskt som ett hån att de attackerar oss butiksägare i sitt utspel, som dessutom fick bra genomslagskraft i media under måndagen.- Jag har redan varit i telefonkontakt med Jan Sandberg, NTF:s vd, och sagt att deras utspel är direkt förtal mot oss butiksförsäljare, som sköter oss enligt reglerna.Har ni en känsla av att många fortfarande trimmar sina nyinköpta mopeder, som förr i tiden?- Nej, vad vi märkt så har trimningarna gått ner i antal och det är inte många som trimmar sina mopedmotorer längre, säger Fredrik Landers.Hårdare lagar
- Orsaken till detta är säkert den ganska nya lagstiftningen, som innebär att polisen drar in körkortet i tre månader om man kör trimmat och blir upptäckt. Så det är färre som vill chansa idag och väljer istället att inte trimma motorerna längre.Varför tror du att NTF går ut med en sådan här kritik, om det inte stämmer?- NTF gör ett sånt här utspel, bara för att få publicitet och det har de ju verkligen fått, både på riks- och lokalplanet. Krisbransch
- Sen struntar man i att det drabbar en krisbransch, som mopedbranschen faktiskt är idag, säger Fredrik Landers. Mopedförsäljningen har gått ner med 50 procent på en period bakåt, så jag känner mig som ett utdöende släkte som mopedhandlare.Vad är orsaken till det?- Det är inte så svårt att förklara, säger han. Man har gjort mopeden till en klassfråga och ett glesbygdsproblem. Körkortet kostar 4-5.000 kronor att ta och EU-mopeder med kvalitet från 10.000 och uppåt. Dessutom kostar även körkortstillståndet och synundersökningen, så det blir ganska stora pengar, vilket gör att allt färre satsar på mopeder idag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om