Etanolförening startas i Norrköping på lördag
Hört talas om föreningen Etanol.nu?Inte så konstigt i så fall, eftersom den är helt nybildad och har sitt första möte i Norrköping på lördag.Och föreningen vänder sig till riktiga "etanol-entusiaster" där Anders Romlin i Norrköping är medlem.
- Vi värnar om miljön. Att sedan priset på etanol är billigare än bensin, ser vi som en bonus, säger Anders Romlin, från Norrköping och en av medlemmarna i den nya föreningen Etanol.nu, som har sitt första möte i Norrköping på lördag. Foto: Andreas Skogh (011-200 462) redaktion@folkbladet.se
Foto:
<B>+ Är det en helt ny sammanslutning av medlemmar?</(B>
- Vi har funnits som ett forum på internet sedan omkring 2000, men nu ska vi alltså bli en förening med medlemmar och medlemsavgifter och därmed förhoppningsvis ökade möjligheter att trycka på om våra krav till myndigheter och politiker.
<B>+ Men behövs det en etanolförening, för någon "bensinförening" lär det ju inte finnas?</B>
- Vi vill vara en förening som kommer att trycka på myndigheter och regering, med målsättningen att alltfler ska tanka och köra mer miljövänligt i framtiden.
- Bland annat agerar vi för att det ska bli tillåtet att blanda i tio procent etanol i vanliga bensinen istället för de fem procent vi har idag. Det skulle göra en märkbar miljöförbättring.
<B>+ Hur mycket är det i den bensin som tankas i bilar som är gjorda för etanoldrift?</B>
- De går på så kallad E 85-bränsle, som består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Nu kör ju även en del med vanliga bensinbilar på det här bränslet, men det är inte säkert att det fungerar så bra i alla motorer och det är ju inte heller lagligt att göra så, konstaterar Anders Romlin.
- Men vi tänker som sagt agera för en förändring här och att man får köra på den blandning av etanol och bensin som man själv vill.
- I så fall kan man tänka sig att man börjar testa en vanlig bensinbil med fem procent E 85 och resten bensin vid en fulltankning och sedan öka E 85 med vissa procent, så länge man märker att motorn mår bra.
<B>+ Men motorn kan alltså ta skada av den här sortens blandning?</B>
- Ja, och därför måste man gå försiktigt fram och dessutom kan bilen bli lite mer svårstartad när det blir riktigt kallt på vintern, ju mer etanol man har i tanken, säger Anders Romlin.
<B>+ Är ni i etanolföreningen emot den tredje formen av bränsle, biogas?</B>
- Nej, inte jag i alla fall, utan jag skulle gärna tanka biogas om det var möjligt för biogas är ju också mycket miljövänligt.
- Men för min del tycker jag det är för dyrt att betala 30-40.000 kronor mer för en biogasbil än en vanlig och därför föredrar jag en etanolbil, som är betydligt billigare än biogasbilen och kostar mellan 10-15.000 mer än en bensinbil.
<B>+ Vad var din främsta orsak att köpa en etanolbil?</B>
- Miljövinsten är det som är mest värdefullt för mig. Att sedan etanolen gått ner i pris, från att tidigare ha varit dyrare än bensin, nu är betydligt billigare, känns bara som en bonus, samtidigt som jag gör en insats för en bättre miljö.
<B>+ Hur stor skillnad är det på bensin och etanol prismässigt?</B>
- Ungefär fyra kronor, men om man räknar med att etanolbilen drar 30 procent mer bränsle, så blir vinsten per liter ungefär två kronor. Och vi har fått många nya medlemsintressenter vartefter som bensinpriset gått upp, eftersom etanolpriset ligger mer stabilt. De flesta mackar har haft samma pris på etanolen sedan årsskiftet.