Ja, det var många Norrköpingsbor som vaknade i strömlösa bostäder på morgonen den 4 juni. Elen försvann vid femtiden och var tillbaka strax efter klockan åtta, tre timmar senare.
– Hyfsat tursamt ändå att det inträffade på morgonen, tycker Björn Persson, regionchef på Eon.
Han beklagar ändå avbrottet som naturligtvis ställde till bekymmer för många.
– All elektronik måste startas om efter ett avbrott. Liksom hissar och annat. Det har en betydande påverkan på människors liv, vet Björn.
Tack vare fungerande backup-system kunde abonnenterna få tillbaka sin ström, långt innan kabelbrottet kunde lokaliseras. Detta är numera gjort, ett stort hål i marken vid Söderleden mellan Hageby och Ljura har blottlagt den trasiga kabeln.
Men att laga den göres inte i en handvändning.
– Felet är väldigt ovanligt och det är inte många i Sverige som klarar av att skarva en sån här kabel. Allting är "special" och det krävs fyra eller fem tekniker på plats, berättar Victor Sedman, underhållsingenjör hos Eon.
Man vet inte vad som orsakade skadan på kabeln som är cirka 30 år gammal. Kanske är det markarbeten i närheten som påverkat hållbarheten, någon yttre påverkan eller möjligen den mänskliga faktorn.
I början av nästa vecka räknar man med att felet ska vara avhjälpt och ordinarie matning av el till Norrköpings hushåll ska kunna inledas.
Kostnad?
– Det vet vi inte ännu, säger Björn Persson.
Abonnenter som lidit skada av elavbrottet får vända sig till sitt försäkringsbolag för ersättning.