Enklare för tågpendlare till Stockholm
NORRKÖPINGNy billig parkeringsplats, bättre tåg och ett senare sista tåg från Stockholm. Det är några av de positiva förändringar ett samarbete mellan kommunen och SJ har resulterat i.- Vi togs på sängen av förändringarna förra sommaren och såg att vi var tvungna att reagera, berättar Björn Persson, näringslivsdirektör på Norrköpings kommun.
En ny parkeringsplats, frukost i förstaklassvagnarna och senare avgång från Stockholm på kvällen. Det presenterade Irja Bäckström, Björn Persson och Anders Reinhold på Resecentrum i Norrköping igår. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
- Många resenärer kände sig lurade. De hade köpt årskort som inte innehöll vad det lovat, förklarar Björn Persson.
Med färre avgångar, nytt tåg som tog längre tid, färre avgångar och ett tidigare sista tåg tillbaka till Norrköping från Stockholm resulterade i missnöjda resenärer. Totalt pendlar drygt 300 dagligen mellan Norrköping och Stockholm och kommunen var rädd att de skulle minska.
- Jag såg det som vår skyldighet att rätta till det här, göra det så enkelt för resenärerna som möjligt. Dessutom är bra pendlingsmöjligheter i vårt intresse. Det påverkar vår utveckling och tillväxt, konstaterar Björn Persson.
Han tog kontakt med SJ och ett samarbeta startade. Med i diskussionerna fanns också representanter för pendlarna.
Samarbetet har resulterat i en rad positiva förändringar för resenärerna.
På kort sikt är det främst tre förändringar. Servicen på morgonturen har förbättrats genom frukostservering i förstaklassvagnarna. Den nya tidtabellen kommer bland annat att presentera ett senare sista tåg från Stockholm, klockan halv tio istället för halv nio på kvällen som idag. Men den största förändringen står Norrköpings kommun för.
- I slutet av maj kommer en ny pendlingsparkering att fungera i Norrköping. Kostnaden blir betydligt mindre än SJ:s, en eller två kronor i timmen, berättar Björn Persson.
Parkeringen kommer att ligga i hörnet mellan Packhusgatan och Norra promenaden. idag är större delen av den grusplanen oanvänd.
<b>SJ:s största investering </b>
Om ett år kommer också nybeställda tågsätt från Frankrike.
- Det är den största investering som SJ någonsin gjort. Två och en halv miljard kostar det och kommer att ge oss möjligheten till fler linjer och snabbare tåg. De byggs just nu, berättar Irja Bäckström, marknadsansvarig för Mälardalens region där Östergötland ingår.
SJ är också nöjda med den nära kontakten med pendlarna vilket kommer att fortsätta.
- Vi har lyssnat på kunderna och bestämt oss för att fortsätta samarbetet med dem, förklarar hon.
- Vi försöker också täta trafiken så att den går direkt till Arlanda. Där har vi märkt en ökning av resenärer, förklarar Anders Reinhold, som ansvarar för planeringen och trafiken inom SJ i Mälardalens region.
<b>Fortsatt samarbete</b>
Samarbetet mellan Norrköpings och Linköpings kommun och SJ kommer också att fortsätta.
- Jag ser bara fördelar med ett samarbete som gör resan mellan Norrköping och Stockholm enklare, förklarar Björn Persson och ser i framtiden en restid med tåg på bara 45 minuter men det är först om kanske 15 år när Ostlänken är utvecklad.
Ett närmande är dock de, för Norrköpingsborna, nya timkorten som fungerar både i Norrköping och på pendeltåg och bussar i Stockholm.
- Det hade varit ännu bättre om det varit Östgötatrafikens kort som fungerat på det sättet men de har tyvärr valt att avvakta, beklagar Irja Bäckström.