Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Enkät visar på stora brister i hemtjänsten

NORRKÖPING
Det är mycket dåligt med stimulans och omväxling inom hemtjänsten, och personalen har alldeles för lite tid till att hinna med sina uppgifter.
Det anser ett antal gamla med hemtjänst, som intervjuats i en utvärdering av kvaliteten på hemtjänsten i Norrköping år 2001.

Norrköping2002-04-19 00:00
Nu ska väl från början sägas att allt inte är nattsvart, folk är också skapligt nöjda med en hel del. Men å andra sidan: Att omvårdnaden i huvudsak är bra, att det fungerar med mediciner, att de allra flesta (dock ej alla) anser sig bli vänligt och trevligt bemötta - det vore väl ändå skam annars.

<b>30 intervjuer</b>
Utvärderingen baseras på 30 intervjuer med mottagare av hemtjänst inom tre områden. Det är alltså inga heltäckande synpunkter som kommer fram, men rimligen tillräckligt talande ändå. De stämmer också väl överens med den allmänna bild man har.
Här framträder brister i hemtjänsten, som helt klart också blivit värre på senare år - och där kopplingen till kommunens besparingar tycks uppenbar.

<b>Har inte tid</b>
På frågan om personalen har tid att utföra sysslorna som vederbörande ska ha hjälp med är det fler som svarar nej än ja. Vilket väl, rimligen, måste vara alarmerande för de ansvariga.
Särskilt stressad är personalen lördagar, söndagar och kvällar. Några citat ur intervjuerna har mycket att säga om sakernas tillstånd:
- De har så bråttom, så bråttom. De är ju för några.
- De säger: Vi har inte tid. Vi har inte tid. Det är det enda man hör faktiskt. Det är synd om personalen på sätt och vis. De får jäkta.
- Personalen har för lite tid. När de kommer med andan i halsen och knappt tar av sig skorna. Då är det lite som brister tycker jag.

<b>Har försvunnit</b>
Omväxling och stimulans som går utöver själva basomvårdnaden verkar ha försvunnit ur hanteringen - men då även sådant, som de gamla betalar för. Fyra har promenad beviljad som stödinsats, men ingen av dem kommer ut på dessa. Någon har inte kommit ut en enda gång. Ibland kan det bero på att "anbudet" kommer med allt för kort varsel, för här finns uppenbarligen ingen planering.
Nu tycker i alla fall de flesta att personalen gör så gott den kan. De allra flesta, dock ej alla, har också förtroende för personalen. Något färre tycker att personalen är lyhörd och uppmärksam.
Ett problem är att det är så många olika, som dyker upp från hemtjänsten.
- En vecka räknade jag ut att jag hade alla dagar olika. Då tänkte jag vad i all sin dar. Det sa jag åt dom. Är ni olika än? Det var morgon, middag, kvällen och klockan sju också. Alla var olika.
- Ja, varje gång är det olika. Jag vet inte var de kommer ifrån.

<b>Vad då omvårdnad?</b>
En och annan är rejält missnöjd även med omvårdnaden som helhet:
- Vad då omvårdnad? Det känns inte som omvårdnad. Lite mera sällskap är det enda som jag saknar. De skulle ha tid att prata en stund.
23 av de tillfrågade är nöjda med omvårdnaden, medan sex är missnöjda. Men då kan det ju förstås vara som en av de tillfrågade svarar:
- En får lov att känna sig nöjd. När en inte kan få något annat får en lov att känna sig nöjd med det.
Utvärderingen har gjorts av Marie Augustsson. Den har begärts av kommunstyrelsen som nu, får man hoppas, också har en del att fundera på.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om