Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Eniga politiker: "Vi behöver komma igång med bygget"

Säg ja till Händelöleden nu. Den uppmaningen riktar länets riksdagspolitiker till regeringen.

Östgötar i riksdagen: Johan Löfstrand (S), Betty Malmberg (M), Margareta Fransson (Mp), Mattias Ottosson (S), Magnus Oscarsson (Kd) och Johan Andersson (S).

Östgötar i riksdagen: Johan Löfstrand (S), Betty Malmberg (M), Margareta Fransson (Mp), Mattias Ottosson (S), Magnus Oscarsson (Kd) och Johan Andersson (S).

Foto: Pär Andersson

Norrköping2021-11-08 19:00

Den nya Kardonbanan är på plats. Riksväg 51 har uppgraderats, Norrköpings kommun har sagt ja till Johannisborgsförbindelsen (en tre kilometer lång vägsträcka mellan Trafikplats Ljura och Ståthögaleden med en ny bro över Motala ström) och hamnen har både breddats och fördjupats. 

Men en viktig pusselbit saknas ännu för den planerade Norrleden runt staden, som ska förbättra trafikmiljön i innerstan och underlätta tunga transporter till och från Norrköpings hamn: Händelöleden – den cirka tre kilometer långa sträckningen från trafikplats Herstadberg över till Händelö via en ny bro.

Under måndagen samlades sex östgötska riksdagspolitiker i Norrköping för att prata ihop sig i frågan.

– Oberoende vilket parti vi representerar så är enigheten total kring detta, säger Mattias Ottosson, socialdemokratiskt riksdagsledamot sedan 2014 och styrelseledamot i Norrköpings hamn AB.

Det är staten som ska finansiera Händelöförbindelsen – eftersom fungerande förbindelser till hamnen är av nationellt intresse – men just nu står det skrivet i stjärnorna när bygget kommer igång. Projektet har funnits med i Trafikverkets tolvårsplan men i nu gällande planering ligger den utanför budgetramarna.

– Jag lovar att göra vad jag kan för att få in den i planen igen, säger Mattias Ottosson. Ett förslag ska komma, tror jag, i månadsskiftet november/december. Sen ska regeringen ta beslut någon gång i nästa vår.

Fortsätter Ottosson:

– Vi skulle behöva komma igång. Det är kanske inte akut till i morgon men de närmaste åren behöver den här förändringen komma till.

Siemens Energy i Finspång är ett av företagen som noga följer händelseförloppet kring Händelöleden. Så snart bygget av Ostlänken kommer igång kommer de nuvarande transportmöjligheterna till och från Norrköpings hamn att begränsas radikalt.

Ola Hjärtström är marknadschef för Norrköpings hamn och låter förhoppningsfull när leden förs på tal.

– Det här är inte bara en lokal fråga utan en del av ett nationellt transportsystem. Vi har betydande importflöden som servar hela Sverige och en fungerande infrastruktur är jätteviktig. Många åtgärder är redan gjorda och kuggar i varandra. Detta är lite av en felande länk, menar Ola Hjärtström.

Som gillar den politiska enigheten i frågan.

– V har haft väldigt givande samtal och jag är extra glad över den kunskap och intresse som politikerna på östgötabänken visat.

Händelöleden

En av staten finansierad vägsträckning på tre kilometer betyder att tunga transporter till hamnen i framtiden inte behöver gå via centrala Norrköping. 

Den nya sträckningen planeras från trafikplats Herstadberg till Händelö via en ny bro. Samtidigt kopplas leden ihop men den kommunalt finansierade Johannisborgsleden vilket gör att resande mellan E4 och E22 inte längre ska behöva passera centrala Norrköping. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!