En tredjedel av Ostlänken ryms i Banverkets planer
NORRKÖPINGDet lär dröja innan snabbjärnvägen Ostlänken blir verklighet i sin helhet visar Banverkets planer när det gäller satsningar under åren 2004-2015. - Ungefär en tredjedel av Ostlänken ryms i planerna, vilket främst innebär sträckan i Östergötland, säger Kjell-Åke Averstad, chef för den östra banregionen.
<b>Åby-Norrköping-Linköping</b>
Snabbjärnvägen Ostlänken mellan Stockholm och Linköping finns bara med till viss del i planerna. Det gäller då sträckan Åby-Norrköping-Linköping. En möjlig byggstart här kan enligt Banverket vara omkring år 2012 och sedan fortsätter arbetet ett bra tag efter 2015. De som drivit frågan om Ostlänken har hoppats på en byggstart redan 2005.
<b>Inte nöjd</b>
- Som regionchef är jag självklart inte nöjd med beslutet, men samtidigt var vi tvungna att göra hårda prioriteringar då budgeten inte var större, säger Kjell-Åke Averstad.
Ombyggnaden av Norrköpings bangård kommer däremot att läggas utanför planerna.
- Här finns behov som gör att vi måste tidigarelägga en ombyggnad, kanske till år 2007 eller 2008. Vi hade tänkt att göra allt i samband med Ostlänkenprojektet, men det verkar dra ut för mycket på tiden, säger Kjell-Åke Averstad.
Banverket tog vid årsskiftet över utredningsarbetet när det gäller Ostlänken.
- Att hela projektet inte finns med i planerna nu innebär inte att man lägger det åt sidan. Tvärtom är Ostlänken framlyft som ett viktigt projekt. Nu gäller det att se till så att allt rullar på, säger Kjell-Åke Averstad.
Landshövding Björn Eriksson säger att han inte alls känner sig uppgiven när han hör om Banverkets planer.
- Att Banverket har tagit över utredningsarbetet tyder på ett starkt intresse för projektet. Men att bygga en ny järnväg tar tyvärr oerhört lång tid har jag fått lära mig, säger han.
- Det som är viktigast nu är att tredje spåret byggs i Stockholm, så att resenärerna slipper stiga av redan i Södertälje. Egentligen är det ingen mening att sätta igång med Ostlänken förrän möjligheter finns att ta emot all tågtrafik i Stockholm, säger Björn Eriksson.
Tidigare har 2011 varit ett årtal som nämnts när det gäller det tredje spåret.
Banverkets planer för 2004-2015 ska nu ut på remiss. I augusti ska sedan ett färdigt förslag presenteras för regeringen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!