"En seger för konsumenterna"
Hundratals förtvivlade Norrköpingsbor har kontaktakt kommunens konsumentvägledare efter att ha fått räkningar för uppkoppling mot betalsidor med porr - en tjänst de inte önskat.Men nu drar Datainspektionen in tillståndet för Persolvo Inkasso, som krävt in pengar åt blufföretagen.- Det är en seger för konsumenterna. Nu blir det lättare att bestrida fakturorna, säger Pekka Lehtinen, konsumentvägledare i Norrköping.
Det indragna inkassotillståndet mot företaget Persolvo är en seger för konsumenter som fått fakturor för tjänster de inte använt sig av, enligt Pekka Lehtinen. - Nu blir det lättare att bestrida fakturorna, säger han. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
Ungefär 400 fall hos Konsument Norrköping under året har handlat om detta. Bara på ett par timmar igår morse fick Pekka Lehtinen ytterligare fem samtal från bekymrade och förbannade Norrköpingbor .
Trots mängder av klagomål har Persolvo fortsatt skicka ut krav utan att närmare granska grunden för fordran. Detta trots att de i våras kritiserades av Datainspektionen, inkassonäringens tillsynsmyndighet, för brist på kontroll av grunden för fordran.
Bröt mot god sed
Men i tisdags fick Persolvo sitt inkassotillstånd indraget. Datainspektionen anser att företaget brutit mot god inkassosed.
Datainspektionen skriver: "Datainspektionen anser att det finns en stor osäkerhet kring grunden för de fordringar som Persolvo har uppdrag att driva in. Trots det stora antalet klagomål, uppmärksamhet i massmedia och avsaknad av vägledande avgöranden har Persolvo fortsatt att skicka ut stora mängder inkassokrav. Persolvo har med sitt agerande brutit mot god inkassosed. Datainspektionen har inte skäl att anta att verksamheten i fortsättningen skall bli bedriven på ett sakkunnigt och omdömesgillt sätt".
Inte seriöst
Pekka Lehtinen glädjer sig åt beslutet som han anser är en stor seger för konsumenterna.
- Det är första tecknet på att verksamheten inte är seriös. Nu blir det lättare att bestrida fakturorna. Det innebär att vi kommit ett steg närmare att få ett stopp på det här.
Att Persolvo förlorar sitt inkassotillstånd betyder att det blir svårare för företag som Ex Net, Harrys Expo Ltd och Har-Exp att driva betalningskrav vidare eftersom de saknar juridisk enhet.
Ren utpressning
- Däremot kan de givetvis fortfarande skicka fakturor och hota folk. Det är ren utpressning. Människor uppmanas betala snabbt, för det är billigare, annars får de betala mer än det tredubbla.
Håvar in stora pengar
- De här företagen utnyttjar maximalt folks okunskap och rädsla för inkassokrav och fortsatta rättsliga åtgärder. De håvar in stora pengar, så de kan snurra runt i Mercedes i miljonklassen nere i Malmö.
Det indragna tillståndet påverkar bara Persolvos möjligheter att bedriva inkassoverksamhet.
Pågående mål i domstolar påverkas alltså inte. Datainspektionens beslut kan komma att överklagas till länsrätten i Stockholm.
<span class=Rub1>Om du fått en bluffaktura - gör så här
<span class=Ing1>NORRKÖPING
Så gör du som drabbats av en bluffaktura från ScanBill, Internet-B, Har-Exp.Ltd, ExNet, Harrys Expo eller liknande företag.
l Skriv till företaget att du:
- inte har använt företagets tjänster
- anser att du inte har ingått något avtal
- inte anser dig skyldig att betala fakturan.
l Om det är en minderårig som har ingått det påstådda avtalet utan föräldrarnas medgivande, är avtalet ogiltigt.
l Om du är osäker på hur du ska skriva, finns en brevmall att hämta på www.konsumentverket.se.
l Skriv fakturanummer, fakturans belopp, datum, ditt namn, din adress och e-postadress.
l Ta kopia på brevet (gärna flera) innan du skickar det.
l Om du får en påminnelse med samma firmanamn behöver du inte skicka något nytt brev. Du har redan invänt mot det första brevet, det räcker.
Om bolaget skickar fakturan vidare till en inkassofirma, och du får ett inkassokrav - skriv ett nytt brev. Den här gången ska du skicka det till inkassobolaget. Skriv: "Jag bestrider detta krav då det saknar laglig grund." Ta kopia på brevet och skicka även med en kopia på första brevet.
OBS! Du riskerar inte att få betalningsanmärkning om du gör så här.
l Om inkassobolaget ansöker hos kronofogdemyndigheten om att utfärda ett betalningsföreläggande, måste kronofogdemyndigheten först skicka ett brev till dig för att du ska kunna yttra dig i ärendet.
Skicka med kopia
Om du får ett sådant brev från kronofogdemyndigheten, ska du skriva vad som hänt och skicka med en kopia på ditt första brev. Det är inkassobolaget, eller det bolag som utfärdat fakturan, som måste bevisa att de har rätt. Så länge ärendet räknas som en så kallad tvistig fordran får kronofogdemyndigheten inte utfärda någon betalningsanmärkning.
Däremot kan inkassobolaget stämma konsumenten i tingsrätt, utan att invänta kronofogdemyndighetens beslut.
<B>Källa: Konsumentverket</B>