Ett förslag som kom i höstas har efter ett tidigare samråd med länsstyrelsen omarbetats för att anpassas ännu bättre till kulturmiljön och byggnadsminnet Himmelstalunds herrgård, som omfattar Brovaktarstugan.
– Vi har sänkt gångbanan, närmare vattnet. Själva brokonstruktionen totalt sett hamnar inte närmare vattnet, men gångdelen, vilket gör att vi slår i tidigare på marksidan, vid Brovaktarstugan, säger Johan Smedner, enhetschef för infrastruktur vid samhällsbyggnadskontoret.
Det gör det hela mindre skymmande, vilket innebär mindre påverkan på kulturminnet. Under fredagen är det dags för ett nytt samrådsmöte mellan kommunen och länsstyrelsen, vilket NT var först med att berätta.
I ett antikvariskt PM till länsstyrelsen beskriver en av kommunen anlitad expert vid Fredriksson arkitektkontor hur bron är tänkt att placeras och utformas, och drar här slutsatsen att det här alternativet inte innebär någon negativ påverkan på byggnadsminnet.
I underlaget inför samrådsmötet finns skisser på hur bron mellan Kneippen och Himmelstalundssidan ska se ut. Den nya brons läge är samma som för den gamla bron, och man använder samma brofästen. Man borrar ned igenom dem, för nya stöd, men det som syns utåt är brofästena från 1901.
Den nya bron ska vara så lik den gamla som möjligt, i konstruktion och färgsättning. Av tillgänglighetsskäl uppförs den med en lutning på åtta procent. Den blir flackare än den gamla bron, där lutningen var 12-13 procent, och något bredare, för att man ska kunna mötas säkert på bron.
År 2016 stängdes Femöresbron av efter att en inspektion påvisat rostskador. 2018 demonterades bron och fördes bort för demolering. Sedan dess har kommunen arbetat för att återuppföra en ny bro på platsen.
Länsstyrelsen har sagt nej till ett tidigare förslag från kommunen som innebar att man skulle flytta Brovaktarstugan från sitt ursprungliga läge. I det nya förslaget om bro står stugan kvar.
– Vi hoppas och tror att man nu kommer fram till att det inte är någon stor påverkan längre på byggnadsminnet och att man kan godkänna det här senaste förslaget, säger Johan Smedner.
Efter att länsstyrelsen godkänt förslaget kan kommunen ansöka om vattendom och ta fram detaljerade byggritningar. Nästa steg är upphandling av en entreprenör och därefter byggnation. Förhoppningen är att bron ska vara klar våren 2024.