På tisdagen hoppar Hans Anderson och Christian Ringman ner i varsin kajak. Målet är en paddlingsrutt från Flisbysjön i norra Småland via Svartån och Göta kanal ut till Tyrislöt i Sankt Annas skärgård. Det är en sträcka på cirka 135 distansminuter, eller tjugofem mil och målsättningen är att klara av rutten under en vecka.
– Det är först och främst utmaningen och i andra hand upplevelse av naturen som skiljer mellan landskapen, säger Hans Andersson.
– Det är en väldigt omväxlande miljö. Från sydsvenska höglandets skogar och sjöar till Östergötlands slättlandskap och skärgård.
Idén föddes när de två vännerna paddlade i Östergötlands skärrgård förra året. Hans Andersson kommer ifrån Småland och de båda hade tidigare funderat på att paddla över länsgränsen. De fann en väg och såg möjligheten till att slå ihop resan med en tur till skärrgården.
– Det är ganska många sjöar på sydsvenska höglandet som flyter ihop med många sjöar, säger Hans Andersson.
– Vi börjar i en sjö belägen 300 meter över havet som rinner ut igenom flera sjöar och vidare över länsgränsen.
Resan är en miljöexpedition men har ytterligare dimensioner, framförallt för Hans Andersson. Hans är uppväxt i Nässjö kommun där paddlingen startar och har sedan dess även bott i Tranås och Linköping som är några av de mål som vännerna kommer passera på vägen.
– Numera bor jag i Norrköping så det blir som en livsresa, skrattar Hans Andersson.
Den tänkta slutdestinationen är Tyrislöt och Sankt Anna skärgård. Trots sträckans 125 mil hoppas Hans och Christian nå skärgården redan på söndagen samma vecka. På vissa håll kommer dammar och strömt vatten bli ett hinder, men Hans och Christian har ordnat en vagn med hjul som går att fälla ihop och montera på kajakerna för att underlätta lyften.
– Det är väldigt lång väg att paddla, vi får se om vi har varit allt för optimistiska kring våra förmågor, säger Hans Andersson.
– Det kan bli tufft emellanåt. Vi har paddlat rätt mycket i skärgården förut och när det blåser upp kan det bli rätt jobbigt.
Men ni klarar det?
– Det är svårt att veta på förhand. Det ska bli spännande att se hur långt man faktiskt kan ta sig.
– På vissa ställen kan det bli begränsad framkomlighet och då får vi ta det försiktigt, säger Hans Andersson.