En livsfarlig lek att tjuvåka bakom spårvagnar
Tjuvåkning bakpå spårvagnar har blivit en fluga bland Norrköpings ungdomar.Men det är en livsfarlig lek.- Tänk dig om någon ramlar av och hamnar under spårvagnen. Den klipper ju av en människa, säger Alexander Johansson, säkerhetsansvarig på Busslink.
- Det finns inga handtag att hålla sig i och inte mycket att sätta fötterna på, så det är väldigt vanskligt. Det är en livsfarlig lek de håller på med, säger Alexander Johansson.
Bygga bort problemet
Spårvägen hade liknande problem för ungefär tio år sedan, men då byggde man bort problemet genom att göra justeringar i spårvagnarnas konstruktion. Även nu ska Busslink vidta åtgärder för att det ska bli omöjligt att åka på utsidan.
- Vi försöker skapa ett skydd för bufferten och har ett förslag på gång. Det ska vi försöka få på plats så snart som möjligt, säger Alexander.
Men i väntan på detta vädjar Busslink nu till föräldrar att prata med sina barn om att det är farligt att åka på utsidan av spårvagnarna.
- Det är viktigt att föräldrarna talar med sina barn och tar ansvar för dem. Barnen är nog inte medvetna om vilka faror de utsätter sig för, säger Alexander Johansson.
- Det verkar tyvärr som det här blivit en sport. Barn och ungdomarn tycker väl att det är häftigt att åka bakpå vagnarna.
Mest i centrum
Tjuvåkningen är mest frekvent på Drottninggatan och de som gör det är främst skolungdomar i högstadiet och gymnasiet, uppger Busslink.
Busslink har informerat spårvagnsförarna om problemet och många av dem känner naturligtvis en oro för att något barn ska komma till skada. Förarna uppmanas rapportera till trafikledningen då någon försökt åka på spårvagnens utsida. Varje försök att göra detta kommer i fortsättningen också att polisanmälas.
Förebyggande insats
Den yttre trafikledningsbilen, med uppdraget att övervaka att spårvagnstrafiken går säkert till, har i sin tur uppmanats att synas mer på Drottninggatan i förebyggande syfte.
- Vi ska inte smyga och ta fast tjuvåkande ungar. Utan vi vill förebygga att barnen gör så här. Vi ska synas och störa dem i deras verksamhet, säger Alexander Johansson.
Spårvagnsförarna har idag dålig uppsikt över spårvagnens bakre del - trots att de har har backspegel på höger sida och en webbkamera åt vänster sida. För att förbättra förarens sikt diskuterars att installera ännu en webbkamera.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!