Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En idyll på väg att byta skepnad

Den totala omstöpningen av lantligt idylliska Malmölandet rycker närmare. Ett kommunalt program för området är på väg att antas. Hamn, godsbangård, industrier - så ser den framtid ut, som väntar runt knuten.

Här, ett litet stycke fram längs rälsen, är ett tänkbart läge för nya godsbangården. I bakgrunden Jursla, E4, Kolmården...

Här, ett litet stycke fram längs rälsen, är ett tänkbart läge för nya godsbangården. I bakgrunden Jursla, E4, Kolmården...

Foto: Andreas Skogh

NORRKÖPING2008-04-07 03:00
Malmölandet - där namnet inte har ett dyft med den skånska metropolen att göra men däremot med forna gården Malmö - är ju halvön som skjuter ut i Bråviken bortanför Händelö. Där finns Holmens Bruk sedan 30 års tid stadigt etablerat i Braviken. Medan resten är jordbruksmark och bergknallar - vilket det det nu alltså ska bli ändring på.Inte minst måste mark reserveras för hamnens utbyggnad. Hamnen omfattar idag 6 km kajer - inre hamnen och Öhmansterminalen inne i Norrköping, och så Oljehamnen och Pampushamnen på Händelö. Men för att kunna stå sig i konkurrensen måste hamnen få växa vidare. På södra Malmölandet, på andra sidan om Motala ströms utlopp, finns på fast berggrund mark som klarar tunga laster. Här ska då reserveras 22 hektar, med en gräns 400 meter från strandlinjen.Nytt järnvägsspår
Vidare då det järnvägsspår, som ska dras från södra stambanan vid Åby till hamnens blivande kombiterminal på Händelö. I kombiterminalen kommer omlastningar att ske. Det här spåret, via ny järnvägsbro i anslutning till Kardonbron, har beskrivits som avgörande för hamnens fortsatta utveckling. Men sedan ska också hela godsbangården flyttas över till Malmölandet. Den nuvarande måste nämligen ur vägen så att Ostlänken verkligen kan ta ut svängen rejält och komma upp i sina höga hastigheter. Två lägen på Malmölandet anges som tänkbara. Här behövs en yta ca 1 km lång och 50 meter bred.Gott om mark
Hamnen, godsbangården och Kardonbanan är högst prioriterade. Men sedan finns gott om mark kvar för industri- och logistikföretag, som väntas dras till detta ypperliga läge. Redan har också markreservationer gjorts för Holmens och Rörviks sågverksplaner.Gasledning
Mark ska också reserveras för gasledningen, som Eon planerar över dessa marker. En bredd på sju meter måste här hållas fri.För att möjliggöra de nya etableringarna kan vidare den befintliga kraftledningen genom området behöva flyttas,Så ser framtiden ut. Och dagsläget? Som det beskrivs i programförslaget är södra Malmölandet idag framför allt jordbruksmark, med viktiga spridningskorridorer för eklandskapet. Omdaningen kommer att "förändra landskapsbilden radikalt, från ett öppet jordbrukslandskap till industrimark".Därav följer kraftig utökning av biltrafiken. Även om en hel del av varutransporterna tänks gå via fartyg och järnväg blir det ju ofrånkomligen också ökade biltransporter. Luftkvaliteten kommer att försämras. Men "troligen" inte till den grad, att miljökvalitetsnormernas gränsvärden överskrids.Här ska exploateras
För den här expansionen har kommunen köpt Krusenhovs gård för 96 milj kr. Gården, med sina omgivande marker, har stora både kultur- och naturvärden. Men för kommunen gäller här, fastslaget i översiktsplanen år 2002, att exploatering ska gå före kulturmiljövärdena. Frågan är, om det alls blir möjligt att inrätta skydds- eller varsamhetsbestämmelser för gården,Gammal bostadsbebyggelse återfinns på två ställen inom området - Bredudden och Stridsudden, båda belägna invid Motala ström. Den bebyggelsen - en blandning av fritidshus och permanentboende - ska få finnas kvar och få en skyddszon mellan sig och Bravikenvägen.I programförslaget noteras också, att programområdet är utsatt för översvämningsrisker i samband med de "hundraårsflöden", som man bör räkna med. Detta utreds nu vidare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om