Klockan 15 varje dag samlas personal och ägare utanför sina restauranger runt om i Sverige, för att under en minut skramla med grytor och kastruller, slevar och lock, så det hörs ända upp till regeringen.
Det är en symbolisk handling för att uttrycka sin besvikelse och sitt missnöje med regeringens hantering av branschen, en bransch som blöder under coronakrisen. Den utlösande faktorn var beskedet att alkoholförbudet efter klockan 20 förlängs fram till den 24 januari.
– Det handlar till syvende och sist om att visa sitt missnöje: det känns väldigt långdraget och lite oschysst mot branschen, man känner att man får slag på slag på slag, men inte så mycket hjälp. Det här är ett milt uppror, säger Peter Aspegren, språkrör för restaurang Pappa Grappa.
– Man tycker att man får ju bara stryk av regeringen, och ingen direkt stöttning. Det utlovas till höger och vänster, men du vet, lova runt och hålla tunt...Det har lovats stöd, men det har inte riktigt handlagts i den takt som skulle vara önskvärt.
Man har fått stöd till en viss del, men inte i den utsträckning som är både lovad och verkligen behövs, menar Aspegren.
– I förlängningen har man ihjäl en hel bransch, och det i samma andetag som man pratar om hur viktig besöksnäringen är.
Vad hoppas ni uppnå med manifestationen?
– Jag skulle vilja säga att man hoppas uppnå att ytterligare understryka situationen, och känslan man har. Förhoppningsvis, fast det är väl en utopi, skulle man tänka att regering och liknande beslutsfattare reagerar och verkligen agerar.
Branschen hade hoppats på att kunna gå tillbaka till att ha öppet till klockan 22, så besvikelsen var stor när regeringens besked kom.
– Nu räcker det. Det är en ackumulerad besvikelse som nu får utlopp.
Vi har en smittspridning. Hur tänker ni kring det?
– Vi tar den på fullaste och största allvar, precis som alla i samhället. Hotell och restaurang som bransch har fått oförtjänt många pekpinnar och slag. Jag skulle också vilja säga att vi vidtar precis alla de åtgärder som krävs, och jag skulle vilja säga att hotell och restaurang är väl de som är en av de klart bättre på att hantera det här, och har varit från början, det här med handsprit och avstånd.
I ljuset av det känns hanteringen av branschen, som tagit stort ansvar, orättvis, menar Aspegren.