I denna framtid kommer tågen till och från Stockholm att färdas betydligt snabbare. Någonstans mellan 50 och 60 minuter har det räknats med för Norrköpings del. Arbetspendlingen åt båda hållen förväntas öka väldeliga.
– Delar av det nya Resecentrum kommer kommunen givetvis att få betala. Där handlar det framför allt om infrastrukturen runtomkring, med ny anläggning för kollektivtrafiken, gång- och cykelstråk samt parkeringar, säger utvecklingschefen Ulf Arumskog.
– Allmän platsmark ska byggas upp på Butängen och östra Saltängen, med gator och vägar, parker med mera.
Ny vägdragningFörändringar kan komma att behövas för Ståthögaleden och Norr Tull.
Det diskuteras också att dra Fredriksdalsgatan fram till Stockholmsvägen. Det skulle ge en bättre tillfart in i Butängen.
– För östra Saltängen är förutsättningen ju, att verksamheten i inre hamnen flyttas ut. Allt det där kommer att kosta, men med tiden kommer många av investeringarna att betala sig.
Folkbladet: – Det talas om, att allt det här kommer att kosta miljarder för kommunen.
– Det kan det säkert komma att göra, men där har jag ingen siffra jag kan lita på. Därför är det nu så viktigt att göra någon form av prognos. Hur mycket av det här ska ses som en exploatering? Vad kommer att finansieras över tid? Vilka kan de långsiktiga kostnaderna bli?
Svårt komma åtFör södra Butängen räknas i den fördjupade översiktsplanen med bortemot 6 000 boende år 2030. Men det är Östra Saltängen, alltså bortom Hamnbron, som planeringen nu först riktas in på.
– Det området kan kommunen ju utveckla och bebygga oberoende av Ostlänken. Butängen är däremot svårt att komma åt, innan Trafikverket är färdig med järnvägen och vi utvecklat resecentrum. Till dess ska vi nog hålla oss borta.
– Men sedan är det viktigt att exploatera Butängen. Vi måste skapa såpass attraktiva områden runtomkring resecentrum, att många flyttar dit och då väl gärna tar tåget. Då kommer operatörerna att låta snabbtågen stanna här, säger Ulf Arumskog.