Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En dator per elev dålig idé

NORRKÖPING
En dator till varje elev. Det har varit många skolors önskedröm under några år.
Nu visar en nyutkommen rapport att elevernas behållning inte står i proportion till kostnaderna för datorerna.
Lars Naeslund, lektor vid Linköpings universitet, har under ett års tid undersökt en skola i Sverige där varje elev har en egen dator.
- En dator kan aldrig ersätta en lärare, säger han.

Norrköping2001-05-21 00:00
Det finns en grundskola och ett gymnasium i Sverige där försöket med en dator åt alla är fullskaligt. Sedan finns det många andra skolor där man eftersträvar något liknande men inte har nått ända fram ännu.
- Jag har suttit med på lektioner och intervjuat både lärare och elever vid en skola där alla elever har var sin dator. Främst handlar det om årskurs 9, säger Lars Naeslund, som inte vill avslöja vilken skola han har besökt.
Något han tidigt upptäckte i sin studie var hur de lässvaga eleverna och de utan någon självdisciplin snabbt slogs ut. Tidigare tankar och hopp om att datorerna skulle kunna hjälpa dessa elever stämde infriades inte. Något positivt som han såg var att alla eleverna hade fått en väldigt god datorvana och blivit orädda inför att använda den som ett arbetsredskap.

<b>Sitter ensamma</b>
Men samtidigt menar Lars Naeslund att det mycket handlar om att eleverna sitter ensamma och pular med sitt arbete. Någon växelverkan finns inte mellan lärare och elev. Inte heller så mycket samarbete mellan eleverna.
- Fyra elever per dator vore mycket bättre. Det skulle få samma effekt när det handlar om elevernas it-kunskaper. Men dessutom blir arbetet inte alls lika ensidigt i och med att man roterar, säger Lars Naeslund.
Det är inte bara datorn som varit föremål för Lars Naeslunds undersökning. Han har synat hela den pedagogiska friheten i skolan och funnit att den individualistiska trend som finns i dag är mycket riskfylld. Katederundervisningen är borta och läraren förväntas fungera som en handledare. Något som sliter på läraren och som går ut över elever med mer begränsade resurser.

<b>Svårt söka information</b>
Att söka information via Internet är annars den stora grejen som eleverna tycks ha svårt för, säger Lars Naeslund.
Många i årskurs 9 har inte hittat någon framgångsrik strategi alls för att söka information på nätet.
- Det handlar inte bara om att materialet på nätet är dåligt vissa gånger utan också om att eleverna inte har tillräckliga förkunskaper eller har utvecklat något logiskt tänkande, säger Lars Naeslund.
- Det finns mer för dem att hämta i vanliga läroböcker och uppslagsböcker, tillägger han.
Många kommuner har i dag ont om pengar och det sparas i skolan i form av resursneddragningar.
- Men det går aldrig att ersätta lärare med datorer, vilket några kan tänkas tänka i besparingstider, säger Lars Naeslund.
Sverige är i dag ett mycket IT-tätt land. Men en dator per elev är mest ett slöseri med resurser, visar rapporten "Att organisera pedagogis frihet. Fallstudie av självständigt arbete med datorstöd vid en grundskola". Datorlösa skolor är inte heller något att föredra, däremot något som ligger lite mittemellan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!