Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En av Sveriges äldsta återvinningsbranscher

NORRKÖPING
Bildemontering är en av Sveriges äldsta återvinningsverksamheter. De första företagen startade på 1920-talet och är fortfarande verksamma i branschen.
I dag finns drygt 700 auktoriserade bilskrotningsföretag samt ett hundratal inte auktoriserade.

Norrköping2001-07-05 00:00
Norrköping har fem auktoriserade bilskrotar och de sysselsätter drygt 40 personer. Karstorps bildemontering är överlägset störst med 25 anställda. Begagnade bildelar har sex anställda. Allbilskroten och Slottshagens bilskrot tre anställda vardera och Skärblacka bildemontering en.
Under förra året utfärdades 170 000 skrotningsintyg. Detta kan jämföras med en nybilsregistrering på 360 000, varav drygt 65000 är privatimport. Omkring 15 procent av antalet skrotade bilar är så kallade försäkringsbilar, det vill säga krockade nya bilar som skrotas av försäkringsbolagen. Karstorps bildemontering har avtal med försäkringsbolagen och de flesta skrotningar där gäller försäkringsbilar.

<b>Återvinning</b>
Bilskrotaren dränerar bilen från miljöfarliga vätskor och demonterar såväl miljöfarliga som försäljningsbara detaljer.
Producentansvaret innebär att från 1 januari 2002 ska 85 procent av en bil återvinnas och från år 2015 95 procent.
Producentansvaret innebär vidare att siste bilägaren gratis ska kunna lämna ifrån sig skrotbilen, det gäller bilar som är registrerade för första gången efter 1 januari 1998.

<b>EU-direktiv</b>
EU antog i september år 2000 direktiv för uttjänta bilar.
I direktivet står att fri återlämning gäller från och med 1 juli 2002 för fordon som släppts ut på marknaden från denna tidpunkt och från 1 januari 2007 för bilar som satts på marknaden före 1 juli 2002. Det senare är det historiska skrotet och omfattar således bilar som förts ut på marknaden innan direktivet trädde i kraft.
Återvinningsmålen 85 procent och 95 procent ska uppnås från och med 1 januari 2006 och 1 januari 2015.
Sverige försöker i allmänhet ligga något före direktivet.
EU-direktivet säger också att fordon som släpps ut på marknaden efter 1 juli 2003 inte får innehålla bly, kvicksilver, kadmium eller sexvärt krom. Vissa undantag kan dock få göras.

<b>Auktorisation</b>
Länsstyrelsen meddelar auktorisation för de bilskrotare som sedan får utfärda så kallat skrotningsintyg. Länsstyrelsen prövar om bilskrotaren har miljötillstånd och bygglov så att skrotningen kan ske på ett godtagbart sätt.
Här är alla auktoriserade bilskrotare i länet, i vissa fall är auktorisationen på företaget, i andra fall på ägaren eller ägarna själva.
Bröderna Josefssons bildemontering, Ödeshög, Stig Lennart Johansson, Österbymo, Kisa Återvinning, Kisa, Nils Gunnar Rudberg, Åtvidaberg, Holmbo bilskrot, Åtvidaberg, Finspångs bilskrot, Finspång, Begagnade bildelar, Norrköping och Linköping, Hårds bildemontering, Linköping, Motala bildemontering, Motala, Bo Åke Frank, Finspång, Nils Christer Johansson, Skärblacka, Karstorps bildemontering, Allbilskroten i Norrköping, Ali Razai, Norrköping, Sven Christer Ågren, Skänninge, Handelsbolaget Wimek, Motala, Karl-Bertil Karlsson, Väderstad, Karl Henrik Johansson, Väderstad, Mjölby bildemontering, Mjölby.
I Norrköping har också Norrköpings bilteknik auktorisation. Vi har dock inte kunnat finna detta företag.
Källor: Naturvårdsverket, länsstyrelsen, Företagsfaktas register.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om