Som vanligt när SpÅrets förare ska tillkännages var det ett stort hemlighetsmakeri.
När representanter från Veolia Transport och tekniska kontoret i Norrköping på torsdagsförmiddagen klev in i spårvagnschaufförernas lunchrum på Drottninggatan för att avslöja vinnaren visste ingen av den handfull mängd förare på plats vilket namn som skulle läsas upp.
Ingen aning
Vinnaren själv hade ingen tanke på att det var hon som skulle få guldmedaljen på sitt bröst och hade kurrat upp sig bakom Håkan Liljeblad (S), tekniska nämndens ordförande, som delade ut priset.
- Och vinnaren är...Elinor Fredriksson, säger Liljeblad som i samma stund fick hoppa åt sidan.
Ett stort leende och fuktade ögon dök upp.
- Det var en överraskning, säger Elinor i takt med att blomsterbuketterna sätts i hennes hand och fortsätter.
- Jag var egentligen ledig i dag och blev hitringd för att de ville att jag skulle jobba.
Att operatårtan i lunchrummet var till hennes ära hade hon alltså ingen aning om.
Sedan 1984
Juryns motivering till priset menar att Elinor aldrig varit inblandad i några större incidenter, kör lugnt och är omtyckt av så väl kollegor som passagerare. Och så har det varit sen sommaren 1984 då Elinor började köra Norrköpings gula stolthet.
Under de 27 åren har det dock skett en del förändringar på spårvägen. Och Elinor är bara positivt inställd, framförallt till de nya vagnarna:
- Den senaste spårvagnen, den som vi lånat
ut till Stockholm är de bästa.
Mötet med människor
Även nybygget till Hageby hamnar på pluskontot.
Men det allra bästa med att styra gula faran är mötet med människorna.
- Det är många människor som vill prata och ibland är man som en psykolog.
Exakt hur utmärkelsen, som delades ut för tionde året i rad ska firas vet Elinor inte riktig. Överväldigandet var för stort.
Men klart var att ett bit av den där tårtan skulle ätas.