"Elias" är sjutton år. Han heter egentligen något annat. Han har haft färdtjänst i sju år. Han bor i Norrköping. På ytan märks det inte att han har något funktionshinder. Men han säger själv att han blir stressad när det är mycket runt honom. När det låter mycket, när intrycken kommer på löpande band. Då kan han bli trött och arg. Ofokuserad.
– Jag har några favoriter bland chaufförerna. De tar det lugnt. Gillar att snacka med mig. Skämtar. Och kör bra. Är aldrig stressade. I varje fall inte så att jag märker det, säger han.
"Elias" mamma märker nästan alltid direkt när en resa inte varit helt lyckad. Hon beskriver vad som behövs för att det ska gå bra.
– Det behövs ögonkontakt. Att "Elias" märker att chauffören bryr sig om sin kund. När han behandlas som en vara som bara ska fraktas blir han orolig och då märks det på hans humör direkt, säger hon.
– Värst är det när chauffören sitter och talar i mobilen hela tiden på ett språk som jag inte förstår och spelar musik högt. Det händer då och då. Det är som om jag inte märks för chauffören. Jag mår inte bra då, säger "Elias".
När jag ber honom att berätta om gånger som inte alls har fungerat formligen forsar det beskrivningar ur honom. Om stress, om hur han väntat på ställen och färdtjänsten inte dykt upp, om hur han var på väg att bli avsläppt vid skolan sent på kvällen när han skulle hem, om när en chaufför körde sönder familjens brevlåda.
– Det första problemet jag tänker på är när färdtjänsten ringer före jag ska bli hämtad och säger att de väntar utanför. Jag blir väldigt stressad av det. Då blir hela morgonen förstörd, säger han.
– Jag tycker att man ska förstå att "Elias" blir väldigt påverkad när hans rutiner störs. En resa utan lugn påverkar hela dagen för honom och vi märker det hemma. Många chaufförer tror inte att han uppfattar vad som händer. Men det är tvärtom. Han märker allt, Därför är lugna och trygga chaufförer väldigt viktigt, säger hans mamma.
På frågan om det är ursprunget på chauffören som är avgörande för om resan ska uppfattas som bra är han tydlig.
– Det spelar ingen roll. Jag har två favoritchaufförer. En är svensk och en har utländsk bakgrund. Det är bra chaufförer för att de gillar att prata med mig. Frågar saker och säger "hej" när jag kommer in i bilen. De kommer alltid till rätt plats. Kanske inte alltid i tid. Men det är kul att åka med dem, säger "Elias".
– Nej ursprung har ingen betydelse. Det som är viktigast är att de pratar svenska och gillar att jobba med människor. Jag tycker att man ska komma ihåg att de som åker färdtjänst är kanske de svagaste och mest sårbara i samhället, säger mamman.
Både "Elias" och hans mamma har funderat på vilka krav som borde ställas på den som ska köra färdtjänst.
– En del som var bra har slutat. Jag vet inte varför. Kanske var det för stressigt eller något. Men en del får också sluta för att de inte är bra. De gillar egentligen inte jobbet. Jag tycker att det är viktigt att man gillar folk om man ska köra färdtjänst, säger "Elias".
– Jag skulle önska att utbildningsnivån blev bättre. Du måste kunna svenska bra. Alla är inte som "Elias" som förstår och kan tala för sig. Många som har färdtjänst kan kanske inte ens kommunicera alls. Då tycker jag att det borde ställas höga krav på den som har jobbet. Det är inte för vem som helst, säger hon.