Låter det som en utopi? Norrköpings flygplats vill oavsett stå i främsta ledet för ett nytt koncept kring resandet.
– Det handlar om en helt ny produkt, understryker Svante Swärd Rudström, affärsutvecklare vid flygplatsen.
Norrköping Airport skrev nyligen ett samarbetsavtal med tyska Flyvbird, ett av många unga flygbolag som vill satsa på miljövänliga resor i framtiden. Avtalet med Norrköping syftar till att få igång mindre, eldrivna flyg på kortare rutter.
Man tänker sig flyglinjer till exempelvis Örebro, Visby, Bromma eller Arlanda. Men det är egentligen passagerarna själva som bestämmer, tidtabell och destination är "flexibel".
– Vi ska undersöka kundunderlaget för en blivande stationering, säger Svante Swärd Rudström, själv före detta pilot.
Initiativtagarna ser möjligheter för en slags mix mellan linjetrafik och taxitrafik, men i luften snarare än i bil, buss eller tåg.
– Parisavtalet driver det här framför oss. Vi ser både miljöskäl och ekonomiska skäl i det här. Men då vill det naturligtvis till att vi kan konkurrera prismässigt med andra färdsätt. Men elflygplan är billiga och bränslet kostar väsentligt mindre.
På sikt ska fossila bränslen fasas ut och på många ställen i världen utvecklas alternativ som el eller vätgas. Norrköping Airport vill bygga en stor solcellpark i anslutning till flygplatsen, något som lagen hittills mött motstånd i form av olika lagar.
De niositsiga elflygplan som inom några år ska finnas i Norrköping är av märket Tecnam. Modellen heter Alice och ska kunna flyga 80 mil innan batterierna måste laddas om.
Man kan tänka sig att modellen i första hand passar affärsresenärer, men Norrköping Airport hoppas att också vanliga resenärer ska uppskatta upplägget.
– Säg att en grupp ska flyga från Arlanda. I stället för att färdas landvägen dit kan man ta elflyget och landa på flygplatsen, där du slipper en ny säkerhetskontroll. Det finns mycket att vinna på det.
Enligt Svante Swärd Rudström krävs inga dyra investeringar för att komma igång i Norrköping. Går allt enligt plan vill man starta projektet med elflyget innan 2030.
Innan dess vill man dock prova den nya modellen i Norrköping, fast då med befintligt flygbränsle. Detta ska kunna ske redan från 2025.
– En flygplats med goda energilösningar kommer att konkurrera sig uppåt i hierarkin. Regionala flygplatser kommer absolut att fylla en funktion framöver, slutar han.