Elever och lärare på Navestadskolan nöjda med nya skollagen

NORRKÖPING
Förslag till ny skollag lämnades i måndags av Skollagskommittén till utbildningsminister Thomas Östros.
På Navestadskolan i Norrköping tycker man inte att förslagen skiljer sig så mycket från ett redan aktuellt arbete. Både lärare och elever tycker att de är rimliga.

Det är bra att eleverna får mer inflytande över till exempel betyg och för övrigt har de inte så mycket att klaga på. Från vänster Sandra Demir, Christoffer Pettersson, Anton Aguirre och Adnan Brakic i klass 9 E2 på Navestadsskolan i Norrköping.
FOTO: ANDREAS SKOGH

Det är bra att eleverna får mer inflytande över till exempel betyg och för övrigt har de inte så mycket att klaga på. Från vänster Sandra Demir, Christoffer Pettersson, Anton Aguirre och Adnan Brakic i klass 9 E2 på Navestadsskolan i Norrköping. FOTO: ANDREAS SKOGH

Foto:

Norrköping2002-12-18 00:00
I måndags lade Skollagskommittén fram sitt förslag till den nya skollagen. I korthet går den ut på att främja utbildningens kvalitet och likvärdighet för olika åldersgrupper och olika huvudmän. Detta innebär bland annat att endast behöriga lärare skall få sätta ut betyg, eleven skall kunna överklaga beslut och betygssättning och förskolan skall gå under skolväsendet.
- Det är bra om det beslutas att bara behörig personal får sätta betygen, säger Hans Grimsell och Jonna Lundström båda lärare för klass 6C på Navestadsskolan i Norrköping.

<b>Osannolikt</b>
Exemplet där eleverna har en obehörig vikarie under så lång tid att den som sätter betyget sedan inte känner eleverna anser de båda vara osannolik.
- Om det nu skulle vara sådana omständigheter så är det ett problem som genom den här lagen faktiskt kommer fram och det är bara bra, förklarar Hans Grimsell.
Lagförslaget att elevens betyg ska kunna omprövas tycker de däremot inte är lika självklart. En omprövning skulle innebära att någon annan lärare granskar elevens material och sedan ger ett nytt utlåtande. Men Jonna Lundström och Hans Grimsell är inte övertygade om att det skulle fungera i praktiken.

<b>Provresultat</b>
- Idag skall vi när vi sätter betyg utgå från mer än bara det som bevisas med provresultat. Det odokumenterade resultatet kan ju inte granskas av en annan lärare, förklarar Jonna Lundström.
Men visst tycker de båda att eleverna skall vara delaktiga i alla beslut som tas och att de skall kunna kräva en förklaring till varför de fått det utsatta betyget.
- En risk med en sådan lag är att eleverna får flera prov bara för att man skall kunna bevisa och motivera det utsatta betyget, säger Hans Grimsell.
Lagförslagen att eleverna skall ha stort inflytande i skolväsendet håller de båda med om och tycker att Navestadsskolan redan utarbetat en del.
- Jag tycker att det är en självklarhet, visst ska de få ta del av alla beslut som rör dem, säger Jonna Lundström.
Förslaget att förskolan skall gå under skollagen tycker både lärarna och elever ur klass 9 E2 är ett bra förslag.
- Det skulle vara bra om det var en helhet från förskolan till gymnasiet, förklarar Jonna Lundström och Hans Grimsell.
- När man är så liten så är det ju mycket lättare att lära sig och på ett roligt sätt, förklarar sju elever ur klass 9E2 gemensamt.
Förslaget att kunna överklaga utsatta betyg tycker eleverna skulle vara bra.
- Det skulle verkligen vara rättvist, man får det man förtjänat, det man jobbat för, säger Alexandra Träqvist.

<b>Orättvist idag</b>
- Idag är det orättvist. Om en kompis får samma resultat på ett prov och sedan högre betyg kan man inte göra så mycket, fortsätter Christoffer Pettersson.
De tillägger också att lärarna idag ofta kan förklara varför de gett ett visst betyg. Men gruppen blir oense när frågan om obehöriga lärare ska få sätta betyg.
- Om en vikarie har haft oss jätte länge så känner ju den personen oss bäst. Bara för att en person har bättre utbildning behöver inte det innebära att de kan betygsätta oss bättre, förklarar Gabriella Ergül.
Att Skollagskommittén har valt att gå mycket på elevernas linje vad gäller den nya skollagen tycker de alla är bra. Men de saknar en betygsuppdelning i ämnena samhällsorientering, SO, och naturorientering, NO.
- SO och NO innehåller i sig ämnen som vi får betyg för. Om man sänker i ett av dem så sänker man det totala betyget, berättar Sandra Demir och Alexandra Träqvist gemensamt och de andra nickar och håller med.
Efter årsskiftet är det Barn och ungdomsnämnden som kommer att ha hand om skolärenden och kommunalrådet Li Teske kommer bland annat att ansvara för utbildningsfrågorna.

<b>Möjlighet att påverka</b>
- Efter att bara ha tittat lite snabbt på Skollagskommitténs lagförslag tycker jag att det ser bra ut. Självklart att eleven ska ha möjlighet att påverka. Det ligger helt i linje med vad vi i Norrköping vill utveckla, förklarar hon och tror inte att förslagen kommer att bli problem om de går igenom.
- Men vi måste titta närmare på förslagen för att se om de på annat sätt kommer att påverkar vårt arbete i kommunen, avslutar hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om