Elever går miste om undervisning

En ny undersökning från Lärarnas Riksförbund visar att många elever inte får den undervisningstid som de har rätt till och därför inte når målen.

Staten måste träda in.  När de kommunala huvudmännen inte klarar av att ta ansvar för  den svenska skolan. Det anser Miia Austa, för Lärarnas Riksförbund i Norrköping.

Staten måste träda in. När de kommunala huvudmännen inte klarar av att ta ansvar för den svenska skolan. Det anser Miia Austa, för Lärarnas Riksförbund i Norrköping.

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2015-05-16 09:00

– Vi har fått signaler från våra medlemmar om detta tidigare. Men nu har vi tydliga siffror. Det säger MiiaAusta från Lärarnas Riksförbund i Norrköping.

Viktig undervisningstid försvinner genom aktiviteter som bryter schemat. Det kan handla om studie- och friluftsdagar, som gör att elever inte får de undervisningstimmar som de har rätt till.

– Under ett helt läsår kan det handla om många timmar. Det finns ingen som kontroll på dessa utlägg, konstaterar MiiaAusta.

Lärarnas Riksförbund vill, enligt ett förslag från Skolverket, stadieindela timplanen så att varje ämne får en tilldelning av tid i treårsetapper, istället för dagens klumpsumma på nio år.

– Då ges eleverna en viss garanti för att de får sina timmar. Det är oerhört viktigt att eleverna har grunden, för att kunna nå målen, säger MiiaAusta.

Undersökningen visar också att över 70 procent av lärarna anser att eleverna inte får tillräckligt med specialpedagogiskt stöd. Enligt MiiaAusta beror detta bland annat på att speciallärarutbildningen lades ner på 90-talet och trots att en ny utbildning har dragits igång, så tar det tid att utbilda nya speciallärare.

– Ofta har skolorna inte råd att anställa speciallärare. Om de skulle ta sig råd så är det inte lätt att hitta speciallärare, säger MiiaAusta.

Dessutom upplever många lärare också att de inte har råd att utbilda sig till speciallärare, eftersom det är mycket sällsynt att huvudmännen betalar vidareutbildningen, enligt MiiaAusta.

Men ju längre tid som skolorna väntar med att ge eleverna det stöd som de har rätt till och behöver, desto längre tid tar det för att reparera kunskapsluckorna, konstaterar MiiaAusta.

– Alla rapporter som talar om en svensk skola i kris pekar mot samma sak. Huvudmännen har inte tagit sitt ansvar för skolan. Det är ett nationellt problem och staten måste hjälpa till när det gäller att hitta behöriga lärare, speciallärare och få studenter att vilja utbilda sig till lärare, säger MiiaAusta.

Den nya undersökningen baseras på en enkät till 2 000 lärare i grundskolan och handlar om den nationella timplanen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om