– Sedan jag sålde Saga Lejon i fjol, har jag bara en båt tillgänglig just nu, säger Lasse Wahlin, och det är Wasa Lejon, som kommer att trafikera sträckan Berg, Borensberg och tillbaka till Berg.
– Men vi tittar även framåt och funderar på att i egen regi, eventuellt bygga en eller ett par mindre sightseeing-båtar med eldrift, för att trafikera Göta kanal med dem.
Varför eldrift?
– Det handlar ju om ett miljötänk, säger Lasse Wahlin. Och när det gäller eldrift, har vi planer att även bygga om Wasa Lejon för eldrift i framtiden. Just nu håller vi på att undersöka möjligheterna att få en så kallad energicheck av staten, för att hjälpa till med finansieringen, för det är ganska dyrt att omvandla ett fartyg till eldrift.
När kan elbåtarna vara en verklighet, om allt går bra?
– Jag tror att det kommer att ta två, tre år, innan de eventuellt kommer att finnas i verkligheten.
– Samtidigt tittar vi på att försöka köpa ett eller två begagnade fartyg, som skulle vara intressanta att sätta in i trafik.
I vilken trafik?
– Då talar vi om Norrköping och Bråviken, som vi körde förr i tiden. Det här projektet hänger mycket på hur Norrköpings kommun tänker, exempelvis angående resor till Esterön och Svinsta skär.
När kan ni ha begagnade båtar i trafik?
– Det handlar om tidigast 2019 och då till att börja med ett begagnat fartyg, med stationering i Norrköping och närmaste skärgården. Eller också Söderköping och den närmaste skärgården där.
– Men i år kör vi enbart med Wasa Lejon och samma rutt i Göta kanal, som vi kört sedan 1984.