Tesla har slagit upp portarna till ett nytt Tesla Center i mellersta Sverige, strategiskt beläget längs E22 i Norrköping.
Den drygt 4 000 kvadratmeter stora anläggningen, där det tidigare varit bilhall, för Hedin och Saab, kommer fullt utbyggd att inrymma försäljning av nya och begagnade Tesla, leverans till regionens kunder och en modern serviceanläggning.
När anläggningen officiellt öppnade på tisdagen, efter en smygöppning på måndagen, var det med tio tekniker och serviceanställda på plats.
Inom kort öppnar den stora bilhallen med nya och begagnade Teslor. När försäljning och leverans inom kort kompletterar service kommer personalstyrkan att växa till 20 anställda initialt.
– Det finns stor potential att växa ytterligare. Vi växer med marknaden och det är ju väldigt stor efterfrågan på elbilar generellt, och Model 3 blev snabbt den mest sålda elbilen i Sverige, när vi lanserade den för drygt ett år sedan, säger Maria Lantz, manager för content and programs vid Tesla i Sverige, Danmark och Finland.
Hur kommer det sig att ni hamnade i Norrköping?
– Vi ser en stor efterfrågan och vi har en betydande bilpark i Östergötland och i området. Norrköping är en perfekt knutpunkt för Östergötland, och det var även stor och fin lokal, som man kan växa i.
Tesla har sitt eget laddnätverk som komplement till det publika laddnätet. Det är olika mellan olika landskap hur mycket man satsar lokalt på publik laddning, och där ligger Östergötland med omgivning ganska långt fram, vilket gör att elbilsintresset ökar, säger Lantz.
Norrköpingsanläggningen kompletterar den nyligen öppnade anläggningen i Segeltorp och övriga Tesla Center i Stockholm, Göteborg och Malmö.
En Tesla är mjukvarubaserad, vilket innebär att det går att diagnostisera och reparera bilarna på distans.
– Det är unikt för Tesla att man får uppdateringar kontinuerligt, både nya funktioner för ökad komfort och säkerhet, men också att bilen kan diagnostiseras på förhand innan kunden kommer in till servicecentret. Rätt delar kan då beställas och det blir ett väldigt effektivt flöde.
Som komplement kommer det från Norrköping utgå en mobil servicetekniker som åker hem till kunden eller arbetsplatsen. Upp till 80 procent av reparationerna kan ske utan att kunden behöver komma in till servicecentret.
Teslas kunder beställer sina bilar online. Nu finns också möjligheten att provköra innan köpet.