"El-papper" - en unik satsning i Norrköping
NORRKÖPING- Såvitt vi vet är det ingen annan som håller på med sådant här i hela världen, säger Jan-Erik Berggren, VD för nya företaget Addmarkable.Det handlar om papper (papp, kartong) som fås att ändra färg med elektroniska impulser.En helt ny affärsidé, som väckt intresse inom reklambranschen.
Papper med färg, som fås att skifta genom elektronisk styrning, det är Addmarkables affärsidé. Som nu VD Jan-Erik Berggren ska föra ut i världen. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto: Fotograf saknas!
Tekniken har tagits fram inom projektet Paella, lett av Acreo och sponsrat av en del storföretag. Där har det det handlat om - och gör så fortfarande - att hitta praktiska användningsområden för kombinationen elektronik och papp. Ett sådant område är det som nybildade Addmarkable nu försöker slå mynt av.
Att vissa tryckfärger, sk termokroma färger, kan ändra färg med växlande temperatur, är i och för sig känt sedan gammalt - tröjor, kaffemuggar mm med den egenskapen har redan saluförts.
<b>Styra elektroniskt</b>
Vad man nu gör, och det är då det nya, är att styra dessa färger elektroniskt.
Då kan man förena vanligt fyrfärgstryck med sådana här skiftande färger. Och då kan det hela bli intressant för reklamen, där det ju är A och O att väcka folks uppmärksamhet.
Addmarkable riktar sig till tillverkare av displayer, såsom ställ för varor i butiker. Ställ med text av ett eller annat slag - och som med den nya teknikens skiftande färger bättre kan dra kundernas ögon till sig.
<b>Producerbart</b>
Tekniken finns alltså, men idén måste nu göras vad Jan-Erik Berggren kallar "producerbar".
- Vi behöver två-tre kunder som vi kan säga till att det här är nästan färdigt, vill ni vara med och utveckla den sista biten?
Helst vill han sedan se en geografiskt begränsad satsning, där man då kan se till att allt fungerar.
Med det avklarat skulle sedan affärsidén kunna föras ut fullt och helt. Den har också väckt intresse, såpass att flera intressenter är redo att satsa på den. Bakom Addmarkable står SCA, Acreo, Teknikbrostiftelsen. Företaget fick också uppmärksamhet på elektronikmässan nyligen.
<b>Fler kunder</b>
På någon sikt behövs fler kunder. Parallellt ska Addmarkable utveckla nya tekniker i gränssområdet, där papp och elektronik möts. Vilka dessa kan vara är dock en affärshemlighet.
Addmarkable är ett helt litet företag, med två och en halv anställd. Jan-Erik Berggren (bakgrund i grafikbranschen) är VD och säljare, elektronikingenjören Tomas Unander ägnar sig åt det tekniska i SCA:s labora-torium i Sundsvall, Kurt Al-dén (som byggde upp SCA Packaging Display, en av de stora i displaybranschen) beskrivs som en kombination av upp-finnare och affärsutvecklare.
Det är den trojkan som ska göra Addmarkable bärkraftigt.
<b>Osäkra tider</b>
Fast hur det går vet man ju aldrig, inte i dessa osäkra tider. Addmarkable är den andra avknoppningen i Norrköping från Acreo. Den första, Bluetronics, hade invigning med buller och bång för drygt ett år sedan och redovisade då storartade expansionsplaner.
I stället blev det konkurs i somras - och den rekonstruerade spillran av Bluetronics är nu granne med Addmarkable i ProNovas starthus. För Bluetroncis blev det till att börja om från början igen.
<b>Skapa jobb</b>
Men Addmarkable är, förstås, en annan historia.
- Vi ska vara ett kompetensbolag som säljer systemet, insatsvaran, säger Jan-Erik Berggren. Sedan är det andra som ska tillverka. Vi kan inte räkna med att växa så mycket i personal själva, men däremot skapa jobb på andra håll.