Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ekar och åkermark får vika för en ny bangård

Här breder alltjämt den gamla åkermarken ut sig, omgiven av ekdungar och med lärkans drill i skyn. Men frågan är, vad som alls kommer återstå av fri natur på södra Malmölandet, när den nu pågående exploateringen har fått sitt. Med till exempel de 1,5 kilometer godsbangård med tio elektrifierade spår, som en detaljplan nu är på väg för.

Här, på andra sidan om godsspåret mot Braviken, kommer godsbangården att breda ut sig - med en längd på 1,5 kilometer och tio elektrifierade spår. Foto: Niclas Sandberg

Här, på andra sidan om godsspåret mot Braviken, kommer godsbangården att breda ut sig - med en längd på 1,5 kilometer och tio elektrifierade spår. Foto: Niclas Sandberg

Foto: Sandberg Niclas

NORRKÖPING2010-06-23 03:00
Här i korsningen mellan vägen och godsspåret till Bråviken kan man överblicka landet. Längs norra sidan av spåret ska här 80 hektar godsbangård breda ut sig - åt ena hållet över den lövskogsbeklädda åsen, åt det andra över marker som för vidare mot hamnkranar, kraftvärmeverk och oljecisterner borta på Händelö, på andra sidan om Motala ströms utflöde i Bråviken.All denna grönskande mark är vikt för logistik, industri och ny hamnverksamhet.Godsbangården må ligga i en något osäker framtid. Men inte alls långt härifrån, bara ett stycke nerför Bravikenvägen, ser man på Krusenhofs forna ägor Holmen Skogs jättelika sågverksbygge i redan framskridet tillstånd. Måste flyttas
Malmölandet är ju den där halvön längst in i Bråviken, som fått sitt namn efter en gård där. Fram tills nu har här varit ett utpräglat jordbrukslandskap. Här finns de tre större gårdarna Björnsnäs, Björnviken och Krusenhof samt även några mindre torp och gårdar plus sommarstugeområdena Bredudden och Stridsudden. Bakom den här detaljplanen ligger det faktum att om och när Ostlänken byggs, då måste godsbangården flyttas från sitt nuvarande läge innanför Ståthögavägen. Där kommer den nämligen att ligga i vägen för den vidare sväng, som snabbtågen måste kunna ta när de blåser förbi Norrköpings resecentrum (något som preliminärt hälften av dem kommer att göra).Enbart den nya bangården kommer ju att starkt ändra landskapsbilden här. Men utöver dess tio egna spår krävs ju också ett antal spårdragningar, som för till och ifrån. Ett av dessa är anslutningen till södra stambanan, som dessutom kommer att kräva nya broar över såväl den befintliga järnvägen som E4. Till den nya bangården ska också Holmenspåret till Braviken anslutas, och där ska även ett utdragsspår (sidospår, som inte används av den normala trafiken) dras i riktning mot E4.Kardonbanan
Ytterligare ett järnvägsspår kommer, i form av den s k Kardonbanan, att dras från Bravikenspåret över de gamla odlingsmarkerna och via Kardonbron till Pampushamnens kombiterminal. Men det är ju inte bara rälsen, som kommer att inverka på landskapsbilden. Detsamma gäller, i väl så hög grad, långa rader stolpar med elkontaktledningar längs alla dessa nya spår.Inte mindre än fyra olika detaljplaner ägnas nu åt södra Malmölandets framtid. I den här aktuella detaljplanen ingår också vägbyggen. Bravikenvägen ska få en delvis ny sträckning och därvid två gånger korsa järnvägen planskilt.Helt ny väg ska vidare byggas till det framtida industri- och hamnområdet på sydöstra Malmölandet, liksom till Holmens sågverk. I den här vevan ska det också bli ett antal nya cirkulationsplatser på olika vägavsnitt.Och när Pampushamnen framöver inte räcker till för de ständigt växande tonnage, som det räknas med, ska Norrköpings hamn få ökat livsrum här på andra sidan vattnet, på Malmölandet. I nära anslutning till den hamnutbyggnaden tänker man sig också industrier.Öppet landskap
Än så länge är landskapet här öppet och vidsträckt. Planområdet utgörs av moränholmar klädda med lövskog, som gränsar till öppen åkermark. Här finns eklandskap och hagmarker med rika naturvärden. Ekmiljöerna hyser en lång rad sällsynta insekter, såsom läderbaggen, och här finns också rödlistade fågelarter. Dessa ekmiljöer befinner sig redan idag riskabelt nära den kritiska gräns neråt där miljöns själva fortbestånd är i fara. Ett eklandskap kräver nämligen en viss storlek för att vara ekologiskt hållbart.Som motåtgärd föreslås att ekmiljöerna, som går förlorade kring korsningen mellan järnvägen och Bravikenvägen, ska "kompenseras" på annan lämplig mark. Skaffat mark
För att möjliggöra satsningen på Malmölandet har Norrköpings kommun redan köpt in mark för 95,5 miljoner kronor av Pontus Printzsköld på Krusenhof. I en annan affär, godkänd av kommunfullmäktige i måndags, byter kommunen till sig 83 hektar mark av Trozellis på Björnviken mot 226 hektar mark på Kvillingeslätten, på andra sidan E4.Även denna mark ska användas till den nya järnvägsinfrastrukturen.I den affären ingår också, att Trozellis får rätt att köpa Lunds gård på Kvillingeslätten, norr om väg 51. Innan det köpet kan bli av måste dock ett annat järnvägsprojekt klarna, nämligen det tilltänkta godsspåret nordväst om Norrköping. Godsspår förbi
Ett sådant förbispår skulle ju avlasta centrala Norrköping från en massa godstrafik av delvis allmänfarlig karaktär. Några olika tänkbara sträckningar har nu också tagits fram.Det är alltså ett antal riktigt stora järnvägsprojekt, som det nu bollas med inom Norrköpings kommun. Flertalet av dem förutsätter dock Ostlänken, vars framtid ju alltjämt är oviss.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om