Det var i måndags som den nya regeringen lät meddela att den så kallade "klimatbonusen" för nyproducerade elbilar stoppas.
Elbilsintresserade kunder liksom bilhandlarna själva överraskades av beslutet och många höll öppet extra länge under tisdagen för att möta anstormningen. För precis som väntat blev det rejäl snurr på verksamheten.
Söderbergs Bil, som under en normalvecka brukar sälja 40-50 bilar, hade fullt upp under tisdagen och timmarna innan premien skulle utebli efter midnatt.
– Vi sålde drygt 100 bilar under tisdagen, berättar Fredrik Björk, marknadschef på Söderbergs bil.
Söderbergs var snabba på bollen efter regeringens besked som över en natt gjorde att priset på en elbil kunde rusa med 70 000 kronor.
– Vi ringde runt till våra kunder som tidigare fått offerter på bilar och förklarade läget. Att premien skulle försvinna redan under onsdagen. Några trodde nog att det var ett försäljningsknep från vår sida och var lite skeptiska till en början.
Hur reagerade kunderna?
– De är väl både förvånade och lite besvikna. Det känns rimligt att man på sikt fasar ut premien men man kan ju tycka att det borde funnits lite mer framförhållning, fortsätter Fredrik Björk, som gissar att försäljningen av elbilar kommer att stanna av en aning den närmaste tiden.
Det tror också Johan Rundgren, försäljningschef på Rejmes i Norrköping.
– På kort sikt kommer försäljningen att stanna av, men på lång sikt gör det nog ingen skillnad. De fossildrivna bilarna ska ju ändå försvinna, jag tror det var 2035 enligt ett EU-beslut, säger Johan Rundgren.
Rejmes hade precis som Söderbergs kvällsöppet i tisdags och sålde bra.
– Vi märkte helt klart ett ökat intresse bland våra kunder men jag vill inte gå ut med hur många bilar vi sålde.
Mer än varannan bil som säljs idag är antingen eldriven eller en så kallad hybrid och det är den förstnämnda som säljer bäst.
– Många av de som köpte bil nu har säkert gått och funderat i ett par månader. De hade nog redan bestämt sig innan det här beskedet kom i måndags.
Att köpa en laddningsbar elbil innebär en större kostnad för kunden än om man köper en bensin- eller dieseldrivet fordon. I många fall handlar det om en skillnad på ungefär 40 procent för en normalbil.
– Man har sagt att priserna på elbilar ska gå ned men hittills har man inte märkt något av det. Tvärtom, slutar Fredrik Björk på Söderbergs Bil.