Det var den 1 juli som någon eller några krossade en ruta till parfymeriet på Drottninggatan och tog med sig mängder med produkter. Bland annat stals parfymer och hudvårdsprodukter.
– Vi uppskattar att de stal varor för 150 000 till 200 000 kronor. Det tar lång tid att fylla på lagret och det kostar massor för oss. Vi väntar fortfarande på svar från försäkringsbolaget och larmbolaget. Från polisen har vi inte hört någonting, säger Victoria Cortes Paredes som äger parfymeriet tillsammans med Caroline Fylking.
Den första oktober är sista öppetdagen för parfymeriet. Redan innan inbrottet stod ägarna i valet och kvalet mellan att utveckla verksamheten eller stänga ned den helt och hållet. I ett mailutskick till sina kunder pekar de på näthandeln som den främsta anledningen till att butiken stängs ned.
– Vi har främst slagits mot internethandeln. Idag kommer man kanske in i butiken för att få hjälp, men köper hem varorna från nätet i slutändan. Sedan har vi de stora kedjorna som konkurrenter. Vi med privata verksamheter kämpar i uppförsbacke. Citykärnan försvinner helt om det får fortsätta såhär, säger Victoria Cortes Paredes.
– Vi har försökt synas mer, mestadels i sociala medier. Tack vare att butiken ligger där den ligger vid spårvagnshållplatsen kommer många in medan de väntar, men det räcker inte. Det är helt enkelt inte gynnsamt längre, säger Victoria Fylking.
Från början var tanken att utveckla verksamheten.
– I och med att skönhetssalongen går så bra funderade vi på att utveckla och starta upp fler salonger eller byta till större lokaler. Samtidigt har vi jobbat med den här butiken dag och natt i sex års tid. Det skulle ta mycket tid, pengar och energi att flytta på oss, säger Caroline Fylking.
Både Caroline Fylking och Victoria Cortes Paredes kommer jobba vidare inom branschen. Caroline Fylking börjar arbeta som auktoriserad hudterapeut på en skönhetssalong i Söderköping. Victoria Cortes Paredes planer är inte helt färdiga ännu. Vad som däremot är klart är att skönhetssalongens stamkunder är mycket ledsna över nedläggningen.
– Det var väldigt ångestladdat att skicka ut mailet till våra kunder. Vi har fått ett enormt gensvar. Både på sms, mail och sociala medier. Stamkunderna kommer in till oss och är väldigt ledsna och undrar var de ska ta vägen nu. Det är jättetufft. Det visar också hur viktig den personliga kontakten är för många fortfarande.