Det är en av Östergötlands mest förorenade platser med bensen och tjära som går djupt ner i backen.
Det är spår av gastillverkningen som skedde där en gång i tiden. I runt hundra år tillverkades gas från stenkol i hamnområdet.
För att kunna utveckla området och bygga bostäder där behövde marken saneras.
Det klassiska sättet att sanera är att schakta och transportera bort föroreningarna, men eftersom de går så djupt ner i backen på gasverkstomten blev det svårt.
– I stort sett hela gasverkstomten är förorenad. Men på platser där dom två gasklockorna stått går föroreningen väldigt långt ner. Allra djupast går de under den lilla gasklockan, ner till cirka åtta meters djup. Att schakta så djupt innebär stora risker. Till exempel för att schaktet kan rasa ihop, säger Elke Myrhede, projektledare för miljö i Inre hamnen.
Istället används en helt ny metod med så kallad termisk rening, där föroreningarna kokas bort.
Marken värms helt enkelt upp med hjälp av ett stort antal rör som borras ner.
Då bildas gas och ånga från föroreningarna som sedan sugs upp och leds till en reningsanläggning.
– Vi hittade något enstaka projekt i världen där man renat de ämnen som finns på gasverkstomten med denna metod och vi lät göra några tester som visar att det fungerar. Det känns väldigt bra att vi hittat ett sätt att rena området på djupet och att vi nu är igång. Reningen av marken är nödvändigt för att möjliggöra bostäder och annan bebyggelse i den nya stadsdelen Inre hamnen, säger Elke Myrhede.
Arbetet genomförs av ett kanadensiskt företag, GeoServe, och tanken var att de skulle ha kommit igång redan i våras.
Men som Folkbladet har rapporterat om blev saneringen fördröjd på grund av coronapandemin.
– Tanken var att det skulle ha varit klart nu egentligen, säger Myrhede.
I augusti kunde saneringen i alla fall inledas och under hösten förväntas temperaturen nå kokpunkten och den faktiska reningen börja. Arbetet ska vara klart i mars nästa år.
Vad innebär den här förseningen för det fortsätta arbetet med Inre hamnen?
– Det ska inte behöva betyda någonting. Vi hade marginaler så projektet kan hantera det här utan att tidsplanen förskjuts.
Saneringen finansieras till 85 procent av statliga medel. Resten står Norrköpings kommun för.