Ebersteinska gymnasiet får skarp kritik av Skolinspektionen som i slutet av april gjorde ett omfattande tillsynsbesök på skolan. Bland annat konstaterades vid tillsynen att det fanns alldeles för stora skillnader mellan hur många elever som fullföljde sina utbildningar vid de olika programmen. På vård- och omsorgsprogrammet klarade bara 77 procent av eleverna att nå de uppsatta kunskapsmålen, medan 100 procent klarade målen på energiprogrammet.
– Det kan bero på att det redan finns stora skillnader i kunskaper mellan elevgrupperna när de börjar på de olika programmen, förklarar Raija Pälvärinne Magnusson, rektor på Ebersteinska.
Inte hunnit läsaEftersom hon inte hunnit läsa igenom Skolinspektionens rapport vill hon inte utveckla sitt resonemang, inte heller vill hon berätta om hur skolan jobbar förebyggande för att komma tillrätta med skillnaderna.
– Jag måste läsa igenom beslutet och ta del av kritiken först. Men det kommer jag inte ha tid med idag, säger hon.
Enligt elever som intervjuats av Skolinspektionen är skolan dålig på att informera om examensmål och programmål. Lärare som Skolinspektionen talat med säger att det finns en utvecklingsgrupp som arbetar med att höja elevernas måluppfyllelse.
Men lärarna konstaterar samtidigt att de insatser som gjorts ännu inte bidragit till att program- och examensmål genomsyrat utbildningen.
Kränkande behandlingEnligt Skolinspektionen klarar skolan inte heller av att erbjuda tillräckligt stöd och hjälp till elever som behöver det. Brister i det förebyggande arbetet mot kränkande behandling på skolan påpekades också.
Läs mer i torsdagens papperstidning