Förslaget som fått klartecken i samhällsplaneringsnämnden ska också upp i kommunstyrelsen för slutligt beslut i kommunfullmäktige.
– Vi har tittat på det här med parkeringsfrågan rent allmänt under hela året, ur många aspekter. Det här är ju ingen höjning av parkeringsavgifterna, utan en höjning framför allt av det som kallas boendeparkering, och sedan är det två andra varianter, säger Pär Morell (M), t f ordförande för samhällsplaneringsnämnden.
– Det är en form av befintlig subvention som finns i dag, så det är inte en höjning av själva avgiften om vem som helst åker in och parkerar efter en gata, utan det är en ändring av den subvention som finns om man väljer boendeparkering eller de här olika 300- och 400-korten.
– I grund och botten handlar det om att de här subventionerna har inte förändrats på tolv år. Allting som har med parkering och parkeringsavgifter att göra är en form av styrmedel som man använder när kanske efterfrågan är större än utbudet, säger Pär Morell.
Avgiften för boendeparkering har varit oförändrad sedan 2012. Den har också varit densamma oavsett område. Nu föreslås en taxa som utgår från zoner. Det innebär en taxa som är högre i centrala staden där efterfrågan på parkering är som störst och där näringslivet efterfrågar korttidsparkering.
Förslaget är en höjning med 110 kronor per månad för boendeparkering innanför Promenaderna, från 250 kronor till 360 kronor.
Dessutom föreslås en höjning med 50 kronor per månad för boendeparkering i Kneippen, Ektorp, Klingsberg, Norr, Söder och Öster, från 250 kronor till 300 kronor. Rabatten för köp av sexmånaderskort tas bort. Enligt Morell har Norrköping legat lågt jämfört med Linköping.
Pendlarparkeringar i ytterområden är avgiftsbefriade, men för de centralt belägna platserna tas en avgift, och den höjs nu. Avgiften för parkering på pendlarparkeringarna Skepparen, Växeln, Södra Hamnplan, Vulkan och Ankan höjs från 50 kronor per dygn till 70 kronor, från 100 kronor/sju dygn till 150 och från 300 kronor för 30 dygn till 400 kronor.
Också avgiften för parkeringskorten P-300 och P-400, för pendlare som kan stå på speciellt markerade p-platser och personer med behov av att parkera under kortare tid vid flera tillfällen varje dag, som hantverkare, höjs från 300 kronor till 400 kronor i månaden respektive från 400 kronor till 600 kronor. Rabatten som ges vid köp av 6- eller 12-månaderskort tas bort.
Borgerlig samverkan har ju gått fram med att vara bilvänliga – hur rimmar det här med det?
– Vi har en positiv inställning till att allmänheten ska kunna välja det färdmedel som man känner passar bäst och jag har väl svårt att se varför en minskning av subventionen som finns i dag skulle påverka det.
Förändringarna beräknas ge kommunen ökade intäkter på nio miljoner kronor per år.
– Vi har väldigt mycket saker som vi känner att vi behöver lägga pengar på: vi har ett eftersatt underhåll på vägar och broar som vi måste kunna prioritera pengar till, säger Pär Morell och nämner även behov av utökning av pendlarparkeringar, bland annat i Åby.
– Vi försöker också få fastighetsägare och entreprenörer att bygga p-hus, och i och med att avgiften har varit så pass låg som den är har det gjort att det är väldigt svårt för dem att hitta incitament att bygga parkeringshus.