Dubbla budskap från Skyways

Fler passagerare än någonsin.
Ändå en total nedgång.
Flygbolaget Skyways presenterade ett dubbelt budskap vid årsredovisningen för 2003.
Och ett positivt för resenärerna som åker mellan Norrköping och Köpenhamn.

NORRKÖPING2004-01-20 06:00
Totalt flög 1,3 miljoner människor med bokaget under fjolåret - en ökning med 21 procent. Men det är siffror att ta med en nypa salt. Ökningen kan tillskrivas den nya satsningen med internetbokning på inrikesflygningar, men bakom siffrorna ligger först och främst det faktum att Skyways startade sju nya linjer under 2003.
- På jämförbara linjer har vi drabbats av ett minskande resande, medger företagets VD Jan Palmér.

Kärva år
Flygmarknaden har som bekant varit kärv under ett antal år. Skyways tvingades häromåret lägga ned trafiken från Kungsängen till Arlanda. Risken finns att linjen Linköping-Arlanda går samma bittra öde till mötes.
Minskningen ifjol var 21 procent. Endast 16.000 passagere flög den turen ifjol.
- Den är svag, men så länge den är lönsam fortsätter vi. Det får inte bli mycket sämre än årets siffror, erkänner Jan Palmér.
Däremot verkar inte konkurrensen mellan Linköping och Norrköping om resnärerna till Kastrup knäcka någon av de båda östgötska flygplatserna.
Det var måndagens goda nyhet.

Halvering
Totalt flög 104.000 människor mellan Östergötland och Köpenhamn, varav 55.000 från Norrköping.
- Båda har minskat, visst. Bara hälften så många flyger nu från Norrköping jämfört med toppåret (under SAS ledning) 2000. Men vi har visat att det går alldeles utmärkt att flyga från båda platserna. Vi har också vidtagit åtgärder för att öka efterfrågan. Till exempel har vi lyssnat på passagerarna och förbättrat tidtabellen. Vi har också ändrat visa priser för att få fler att flyga med oss, poängterar Jan Palmér.
Han är till och med öppen för att starta fler turer fårn Kungsängen.
- Så fort konjunkturen vänder står vi beredda, försäkrar han.
Det ekonomiska resultatet för 2003?
- Vi har inte räknat ihop pengarna än, men prognosen visar ett mindre positivt resultat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om