Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dubbdäck - nej tack

Norrköpings kommun vill att färre använder dubbdäck på vintern. Därför startas nu en informationskampanj om att dubb är en fara för luftmiljön.  - Vi vill få folk att göra ett aktivt däcksval, säger Lisa Herland, trafikplanerare i Norrköpings kommun.  Men flera organisationer, bland annat NTF, är tveksamma till kampanjen.

Karin Jansson visar testet på norrkoping.se som talar om vilka kunskaper du har om vinterdäck och vilka däck som passar bäst för dina behov.

Karin Jansson visar testet på norrkoping.se som talar om vilka kunskaper du har om vinterdäck och vilka däck som passar bäst för dina behov.

Foto: Forsby Jan

NORRKÖPING2008-10-15 03:00
Luftmiljön vintertid är alldeles för dålig på vissa platser i Norrköping. Östra Promenaden och Kungsgatan pekas ut som två särskilda problemområden där luften ibland är så förorenad att det kan vara hälsofarligt att vistas där en längre tid. Dubbdäcken pekas ut som en av orsakerna till att luften blir så dålig på vintern, eftersom de river loss små partiklar från vägen som sedan virvlar runt i luften. - 73 procent av alla bilar i Norrköping kör med dubbdäck på vinterhalvåret, enligt en undersökning vi gjort. Vårt mål är att få ner siffran till 50 procent, säger projektledaren Karin Swärd. Målet med projektet är att öka kunskapen om dubbdäckens miljöpåverkan och få bilägarna att göra aktiva däcksval och inte välja dubbdäck av gammal vana. Stora informationsskyltar vid tungt trafikerade vägstråk i Norrköping, en informationsbroschyr och information på kommunens hemsida ska få Norrköpingsborna att tänka till om däcken på bilen. - Vi vill få folk att ta det däck som passar deras körvanor bäst. Kör man mycket i stan ska man överväga dubbfritt, säger hon. Enligt Karin Swärd och Lisa Herland visar tester i Norge att dödsolyckorna inte blir fler även om allt fler väljer dubbfira däck. Även en studie från Vägverket visar samma resultat. Det kan bero på att bilförare kör försiktigare med dubbfria däck. Kritiker finns
Men det finns kritiker. NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) är inte odelat positiva till kampanjer som ska minska användningen av dubbdäck. - För NTF är trafiksäkerheten alltid det överordnade målet. Därför har jag svårt att instämma i kampanjer mot dubbdäck. Till Norrköpings kommun vill jag säga: Sätt trafiksäkerheten främst, säger Björn Eriksson, ordförande för NTF i Sverige. Även föreningen Veta (Vetenskap och erfarenhet i trafiksäkerhetsarbetet) är kritiska. I en debattartikel i DN går föreningen till attack mot Vägverkets informationskampanj som har samma inriktning som kommunens projekt. Föreningen ifrågasätter om det verkligen är de partiklar som dubbdäcken river upp som är orsaken till hälsoproblemen. Dessutom undrar de hur Vägverket kan propagera för dubbfria däck vintertid när bromsträckan på is blir mycket längre för det dubbfria däcket jämfört med dubbdäck. "Vägverket har ett ansvar för hela trafiken, inte enbart miljöfrågorna", skriver Veta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om